In de vorige editie van TW(07) zijn we uitgebreid ingegaan op de introductie van het Chinese paradepaardje. Tijd om de technologie en de materialen aan een nadere inspectie te onderwerpen. Het is lastig om de nodige technische specificaties te verzamelen. Maar door raadpleging van diverse bronnen zijn we er toch in geslaagd de belangrijkste punten op een rij te zetten. De conclusie is dat de C919 weliswaar vliegt maar zeker geen technologisch hoogstandje is:
Shukor Yusof, CEO van Endau Analytics (een consultancy en onderzoeksbureau in Maleisië)
“Ik zou [de C919] beschrijven als een Nokia-telefoon die concurreert met de iPhone van Apple en de Galaxy S van Samsung. Het is gewoon niet cool”
Franse afhankelijkheid
Hoewel de belangrijkste elementen van het vliegtuig, zoals de neus, romp, buitenvleugel, verticale stabilisator, horizontale stabilisator en beweegbare oppervlakken, onafhankelijk zijn ontworpen door COMAC, heeft het bedrijf westerse expertise ingeschakeld, met name die van de Franse hightech industriële groep en vliegtuigmotorfabrikant Safran, die de cabine en gondels van het vliegtuig produceert (de structuur die de motoren herbergt en verbindt met de vleugels).
De LEAP-919C-motoren van de C1 worden geproduceerd door CFM, een joint venture tussen de Amerikaanse motorenfabrikant GE Aviation en Safran.
Dochteronderneming Safran Cabin zegt dat het de toiletten, kombuizen en cockpitdeuren voor de C919 levert. Het bedrijf vertelde dat “de toiletten groter zijn dan wat nu vaak wordt gezien op concurrerende vliegtuigen.”
Dat zal welkom nieuws zijn voor passagiers die gedwongen worden om verdraaiingen te doen in moderne vliegtuigtoiletcompartimenten.
Ruimere toiletten zouden betekenen dat het mogelijk zou zijn om te bewegen met minder contact met oppervlakken, en het zou ook het schoonmaken en onderhouden een minder belastende taak kunnen maken voor de bemanning die aan boord tussen vluchten door klautert om de toiletten te desinfecteren – een zegen in het Covid-tijdperk.
Verder lezen?
Log in of abonneer je op TW om verder te lezen.
Klik hier en krijg direct toegang tot de premium-artikelen.