Nieuws
0

Dat meen je niet Het is alweer 25 jaar geleden sinds Deep Blue Kasparov versloeg

ec139d4f13e3d8bfbf853423012232d490168016

Gerald Schut

10 februari 1996 is de geschiedenisboeken in gegaan als de eerste dag, waarop een schaakcomputer een wereldkampioen versloeg. Het was de eerste partij van een tweekamp, die Garri Kasparov dat jaar nog met 4-2 won. Een jaar later trok hij ook in een volledige tweekamp aan het kortste eind: 2½–3½.

Op een moment, waarop nog slechte een derde van de huishoudens een pc bezat, bouwde IBM Deep Blue, een ruim 1.250 kg wegende machine met slechts één doel: Kasparov verslaan. Hij kon 200 miljoen zetten per seconde doorrekenen, ofwel 199.999.997 meer dan Kasparov, claimde IBM.

Een artikel op Slate analyseert de gevolgen van de historische verliespartij. Grootmeester Matthew Sadler (auteur van Game Changer): ‘Ik denk niet dat dit schakers erg heeft beïnvloed. Ten eerste was Kasparov, ondanks het verlies waarschijnlijk sterker dan Deep Blue, en ten tweede inspireerde het spel van Deep Blue niemand.’ Volgens Sadler begonnen grootmeesters zich pas echt achter de oren te krabben toen Deep Fritz in 2006, op een min of meer reguliere computer, wereldkampioen Vladimir Kramnik versloeg. Sindsdien moeten professionele schakers trainen met computers om de rest bij te kunnen houden. Zo zegt de Amerikaanse grootmeester Sam Shankland eerlijk: ‘Ik denk voor goed schaken zowel talent als hard werk nodig zijn. Sinds trainingsfaciliteiten zoals computers beter en toegankelijker zijn geworden, is talent minder invloedrijk geworden vergeleken met hard werken en dat komt goed uit voor een werkpaard als ik.’ Dat is zeker het geval nu de twee sterkste schaakcomputers Leela (op basis van AlphaZero) en Stockfish gewoon online beschikbaar zijn. Volgens Sadler komt de volgende stap als de schaakcomputers hun afwegingen kunnen uitleggen. ‘Die pion kan je best offeren, want dat levert je over 20 zetten voordeel op.’

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten