Solid-state batterijen op komst: Toyota zet de eerste stap richting grootschalige productie van EV-batterijen die langer meegaan, sneller opladen en lithium-ion naar de achtergrond dringen.
Toyota Motor Corporation heeft een belangrijke mijlpaal aangekondigd in de ontwikkeling van all-solid-state batterijen, een technologie die door veel experts wordt gezien als het “heilige graal” van elektrische voertuigen. Samen met Sumitomo Metal Mining Co. gaat de autofabrikant kathodematerialen voor deze next-generation batterijen op grote schaal produceren.
Het doel: een EV op basis van solid-state batterijen al in 2027 op de markt brengen. “Wij streven naar het wereldwijde eerste praktische gebruik van all-solid-state batterijen in batterij-elektrische voertuigen (BEV’s),” aldus Toyota.
Grote beloftes
Solid-state batterijen vervangen de brandbare vloeibare elektrolyt van traditionele lithium-ioncellen door een vaste variant. Dit kan leiden tot:
- Hogere energiedichtheid, waardoor voertuigen verder kunnen rijden op een volle accu.
- Meer veiligheid, door lagere kans op oververhitting of brand.
- Langere levensduur, met minder degradatie bij opladen en ontladen.
Toyota belooft dat de nieuwe batterijen kleiner, krachtiger en duurzamer zijn. Solid-state technologie kan bovendien veel sneller opladen, wat de drempel voor massale adoptie van EV’s verder verlaagt.

Massaproductie start snel
Toyota en Sumitomo werken sinds 2021 samen aan kathodematerialen. Ze hebben een hoogwaardige en duurzame kathode ontwikkeld, die bestand is tegen slijtage door herhaaldelijk opladen. Massaproductie staat gepland voor het fiscale jaar 2028 in Japan, waarbij Toyota voorrang krijgt als afnemer.
Deze ontwikkeling past in Japan’s strategie om de binnenlandse EV-batterijproductie veilig te stellen en de afhankelijkheid van China en Zuid-Korea te verminderen. Diverse Japanse bedrijven investeren samen ongeveer 7 miljard dollar in lokale batterijproductie, ondersteund door de overheid.

Toekomstige uitdagingen
Naast Sumitomo werkt Toyota samen met oliebedrijf Idemitsu Kosan, dat lithiumsulfide ontwikkelt. Een cruciale grondstof voor solid-state batterijen. Idemitsu wil een fabriek bouwen met een capaciteit van 1.000 ton per jaar, klaar in 2027.
Toch waarschuwen experts dat massale adoptie van solid-state batterijen tijd kost. Grondstofvoorziening, complexe productieprocessen en hoge kosten vormen nog uitdagingen. Maar Toyota’s aankondiging laat zien dat de commercialisering in een stroomversnelling kan raken.
Belangrijke technologische benchmark
Solid-state batterijen zou de adoptie van EV’s in Europa wel eens stevig kunnen versnellen door snellere laadtijden en grotere actieradius. Voor autofabrikanten die concurreren met Tesla en lokale merken zoals Volkswagen en Stellantis, biedt Toyota’s doorbraak een belangrijke technologische benchmark.
Als alles volgens plan verloopt, zouden EV’s met deze technologie binnen enkele jaren de markt kunnen betreden. Een stap die lithium-ionbatterijen stilletjes naar de achtergrond drukt.