Nieuws
0

A15 uitgebreid richting Maasvlakte

Mischa Brendel

In september schoof Rijkswaterstaat (RWS) het consortium A-Lanes A15 naar voren voor het publiek-private samenwerkingsproject A15 Maasvlakte – Vaanplein. Een looptijd van 25 jaar en een totale nominale projectwaarde van circa 1,5 miljard euro maken dit de grootste opdracht die RWS ooit heeft aanbesteed.

Het project omvat de capaciteitsuitbreiding en het beheer van circa 37 km van de A15 tussen de Maasvlakte en het Knooppunt Vaanplein. Het consortium A-Lanes A15, bestaande uit Ballast Nedam, Strukton, het Britse John Laing en het Oostenrijkse Strabag, zal extra rijstroken en verkeersmanagementsystemen aanleggen om de doorstroom en veiligheid op dit stuk van de A15 te verbeteren.

 

De huidige N15 tussen de Maasvlakte en de Thomassentunnel wordt een A-weg. Hiervoor zijn verder geen aanpassingen aan de weg zelf nodig. Wel komen op diverse plaatsen op het traject Maasvlakte-Vaanplein extra rijstroken, plusstroken en parallelbanen. Op het stuk Welplaatweg-Hartelkruis komt in beide richtingen een weefstrook (een in- en uitvoegstrook ineen). Vanaf de aansluiting Hartelkruis bouwt het consortium parallelbanen in beide richtingen die gebruikt zullen worden als route voor gevaarlijke stoffen die over de nieuwe Botlekbrug zullen gaan.

 

Deze nieuwe brug vervangt uiteindelijk de huidige Botlekbrug. De beweegbare brug over de Oude Maas krijgt twee doorvaartopeningen van elk circa negentig meter. De brug ligt ongeveer veertien meter boven het water, wat de nieuwe Botlekbrug twee keer zo hoog maakt als zijn voorganger. Het voordeel is dat de nieuwe brug minder vaak open hoeft. Als hij toch open moet, dan kan dit tot een hoogte van 45 m. Dit maakt de nieuwe Botlekbrug tot een van de grootste beweegbare bruggen ter wereld. De brug krijgt twee rijstroken en een vluchtstrook voor elke rijrichting, een spoorverbinding en een verbinding voor fietsers en voetgangers.

 

Verder is het consortium verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de A15, inclusief technische installaties, de bruggen en viaducten en twee wegtunnels (Botlek en Thomassen). Het project is Europees aanbesteed middels een design, build, finance and maintain (DBFM)-contract. Dit betekent dat A-Lanes A15 niet alleen verantwoordelijk is voor het volledig ontwerpen en realiseren van het project, maar ook voor de financiering, het beheer en het onderhoud van alle bestaande en nieuwe infrastructuur, tot twintig jaar na beschikbaarstelling.

 

Het zal tot het einde van dit jaar duren voordat alle contracten en de financiering rond zijn. Medio 2011 gaan de uitvoeringswerkzaamheden van start, die naar verwachting voor het einde van 2015 worden afgerond.

Onderwerp:
BouwCiviele Techniek

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten