Nieuws
0

‘Auto’s moeten sociaalvaardig worden’

8e436c972c49b1fd34c197bc7bcbfffbf880fb21

Rob van Ginneken

  • Routekaart in de cloud
  • Redundante systemen

ICT Autonoom rijdende personenwagens speelden een hoofdrol tijdens de bijeenkomst van EU-transportministers in Amsterdam eerder deze maand. Ook letterlijk, want prototypes zorgden voor het vervoer van de Europese ministers tussen de congreslocaties.

Technische highlights waren er ook. Zo lanceerde TomTom de ‘HD Map’ van Amsterdam. Automotive topman Jan-Maarten de Vries: ‘De nieuwe generatie is in 3d en zeer gedetailleerd – op decimeterniveau – van weggrens tot weggrens. Met extra sensoren kan de plaatsbepaling tot minder dan een centimeter precies plaatsvinden. Dit is nog een researchmap voor R&D-werk, maar we vorderen goed met de HD Map van West-Europa.’

‘Die techniek zal werken via de cloud en dát platform is feitelijk al klaar. Gegevensuitwisseling met de auto gebeurt in twee richtingen, zodat veranderingen real time doorgevoerd kunnen worden en bijvoorbeeld problemen – regen, opstoppingen, gaten in de weg – actueel aan voertuigen in de buurt worden doorgegeven.’

BMW-ontwikkelingstechnicus Werner Hueber onderstreept tijdens het evenement dat er nog een hele weg te gaan is: ‘Een druk Amsterdams kruispunt met door elkaar krioelende fietsers, auto’s, voetgangers en trams? Het duurt zeker tien en misschien wel vijftien jaar voor dát echt volledig autonoom rijdend lukt. Level 5, zoals dat heet. We zitten nu op de grens van 2 en 3. Technisch zeer uitdagend, want hoe kleiner de rol van de bestuurder in de auto wordt, des te hoger zijn de eisen aan techniek en software. Systemen moeten redundant worden. Zeg maar dubbel uitgevoerd: remmen, besturing, accu en elektronische regeling. Kunstmatige intelligentie is cruciaal, maar misschien nog wel belangrijker: hoe past de mens in dat verhaal?’

Nissan ontwikkelingsdirecteur Maarten Sierhuis werkt precies daaraan in Silicon Valley: ‘Mijn specialisme is kunstmatige intelligentie en de mensen op mijn afdeling zijn bijvoorbeeld antropologen en sociologen. Menskundigen. De auto wordt geen robot, hij moet begrijpen, redeneren en anticiperen. Sociaal vaardig worden.’

Onderwerp:
AiRoboticaVervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten