Jan Spoelstra
Zijn er al sluitende businesscases voor volledig elektrisch vervoer over rivieren en kanalen? Hoe richt je de systeemintegratie voor duurzame energie uit zee zo slim mogelijk in? En hoe geven de grote zeehavens vorm aan de energietransitie? Die vragen staan centraal tijdens het Maritime Energy Transition (MET) Event.
Op 14 maart 2019 vindt het tweede MET Event plaats in het VNAB gebouw aan de Boompjes in Rotterdam. Maritiem Nederland wil met dit evenement alle goede voornemens voor een duurzame maritieme sector ondersteunen met een boeiend en inspirerend congres, vol interessante cases en visies. Zo’n 150 professionals uit de maritieme maakindustrie, de offshore wind industrie en de Nederlandse zeehavens komen bijeen om een concreet pad uit te stippelen waarlangs de energietransitie in deze sectoren moet gaan plaatsvinden.
Na een inspirerende keynote speech van Alain Bernard (tot voor kort CEO van het Belgische bagger- en bouwbedrijf DEME) staan twee parallelsessies gepland. De sessie ‘Emissieloze schepen’ richt het vizier op de mogelijkheden van 100 procent duurzaam varen. Eigenlijk kunnen we binnenvaartschepen al elektrisch bouwen. En er bestaan goed doorgerekende businesscases voor volledig elektrisch vervoer over rivieren en kanalen. Wat kunnen accu’s en elektromotoren anno 2019? En valt dat te vertalen naar de zeevaart? Of blijft het bij veerboten en korte routes over rivieren en kanalen? Heeft waterstof een toekomst in de maritieme sector? Enkele jaren terug was (vloeibaar) aardgas de meest veelbelovende scheepsbrandstof, maar gaan we daar niet in rap tempo aan voorbij in de binnenvaart?
In de parallelsessie ‘Offshore wind: systeemintegratie op zee’ staat de inrichting van een flexibele energieproductie centraal. In de loop van de jaren twintig ontstaat de uitdaging dat fluctuerende duurzame energieopbrengst niet zonder meer het energienet op kan. Er ontstaat een vraag naar de opslag van energie. Moeten we waterstof op zee gaan produceren? Moeten we de bestaande gasinfrastructuur ombouwen voor distributie van waterstof? En kunnen we bestaande pijpleidingen en platforms inzetten om CO2 in lege gasvelden op te slaan? Naast de feitelijke bouw van offshore windmolens gaat de Noordzee een belangrijke taak vervullen tijdens de energietransitie. Hoe richten we dat zo slim mogelijk in?
Vertegenwoordigers van vier grote Nederlandse zeehavens presenteren een concrete casus op het gebied van energietransitie, tegen de achtergrond van de duurzaamheidsstrategie van de haven. Een waterstofnetwerk in Groningen? Een uitgebreid warmtenetwerk in Rotterdam? Overslag van windmolenonderdelen in Vlissingen? Een focus op biobrandstoffen in Amsterdam? Het accent ligt op opschaalbare projecten die echt impact hebben als we er groots op inzetten. Na de korte presentaties nemen we ruim de tijd voor een interactieve paneldiscussie.
De redactie van Maritiem Nederland nodigt u graag uit voor een inspirerende bijeenkomst. Lezers van Maritiem Nederland en TW (Technisch Weekblad) ontvangen 50 euro korting op de entreeprijs en kunnen voor 125 euro hun netwerk uitbreiden en relevante kennis opdoen. Let op: wie zich voor 15 januari 2019 aanmeldt, profiteert van een extra voordelig vroegboektarief.
Voor meer informatie, het programma, de sprekers en aanmelding: metevent.maritiemnederland.com