De voltooiing van de C3-laadinstallatie op de Chemelot-site in Stein is een belangrijke stap in de verduurzaming van de logistieke infrastructuur van de regio. Deze nieuwe faciliteit is een belangrijk onderdeel van het Rhombus UPSIDE II-project, een grensoverschrijdend initiatief gericht op duurzame goederenvervoer. Dankzij financiële steun van het Europese Connecting Europe Facilities (CEF)-programma wordt de Port of Chemelot verder ontwikkeld tot een modern en circulair logistiek knooppunt.
De C3-laadinstallatie is speciaal ontworpen voor het veilig en efficiënt laden en lossen van grondstoffen zoals (bio)propeen. Hiermee speelt Chemelot in op de groeiende behoefte aan duurzame alternatieven voor fossiele grondstoffen. De installatie ondersteunt de ambitie van Chemelot om tegen 2050 volledig circulair te opereren. Door de overstap naar hernieuwbare grondstoffen en minder afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de transitie naar een klimaatneutrale economie.
Het Rhombus UPSIDE II-project verbindt havens in Nederland, België en Duitsland met elkaar om goederenvervoer te verduurzamen. Door transport te verschuiven van de weg naar de binnenvaart, wordt niet alleen de CO₂-uitstoot verminderd, maar ook de verkeersdruk op snelwegen. Met partners als Circle Infra Partners, DSM-Firmenich en Wessem Port Services werkt Chemelot samen aan deze ambitie. De Europese financiering via het CEF-programma speelt hierin een sleutelrol.
Impact op regio en industrie
De oplevering van de laadinstallatie toont de kracht van Europese samenwerking. Dankzij deze investering wordt het vervoer van goederen via de binnenvaart tussen havens in de Euregio sterk verbeterd. Dit draagt niet alleen bij aan een schoner milieu, maar versterkt ook de positie van Limburg als logistieke hotspot. Volgens Koos van Haasteren, Executive Director van Chemelot, is dit project een belangrijke stap in de ontwikkeling van een volledig circulaire chemiesite: “Dankzij de CEF-financiering zetten we concrete stappen richting een klimaatneutrale toekomst.”
De voordelen van deze nieuwe infrastructuur reiken verder dan Chemelot zelf. De verschuiving naar binnenvaart verlaagt niet alleen de CO₂-uitstoot, maar ook de verkeersdruk op wegen in Limburg. Dit bevordert de veiligheid en efficiëntie van goederenstromen en creëert economische voordelen voor de regio.
AnQore, de eerste gebruiker van de laadinstallatie, heeft al stappen gezet om hun grondstoffenlogistiek te verduurzamen. De nieuwe faciliteit biedt hen de mogelijkheid om op een efficiënte en veilige manier grondstoffen te transporteren.