Jan Spoelstra
Gastankerrederij Anthony Veder en Bureau Veritas hebben onlangs een succesvolle pilot afgerond betreffende het op afstand uitvoeren van een klasse-inspectie. Met behulp van augmented reality werden verschillende cruciale systemen aan boord van gastanker ‘Coral Favia’ geïnspecteerd.
De pilot voor deze inspectie voerden Bureau Veritas en Anthony Veder al in maart uit, net voor de coronamaatregelen. ‘Aanleiding voor deze test is dus niet de coronacrisis, de toepassing van augmented reality aan boord van schepen zien wij ook zonder coronamaatregelen als stip op de horizon’, aldus Benne Engelen, CIO bij Anthony Veder. ‘Wel bevestigt deze periode nogmaals het nut van dit soort technologie voor de maritieme sector.’
Voor deze pilot zette de rederij van gastankers een occasional survey in scene, waarbij de bemanning op het schip en inspecteurs van Bureau Veritas drie systemen aan boord inspecteerden. Op de brug onderging de voyage-data recorder een inspectie, waarbij een bemanningslid met een Microsoft Hololens de inspectie uitvoerde. Via een dataverbinding keken inspecteurs van Bureau Veritas mee, en controleerden of de certificaten in orde waren en of de systemen goed functioneerden.
Vanuit de cargo control room werd het stabiliteitsprogramma geïnspecteerd. Hierbij ging het om systemen die de stabiliteit van het schip onder bepaalde bevrachtingscondities doorrekenen en sturen. In de machinekamer inspecteerden Anthony Veder en Bureau Veritas de werking van een druksensor.
‘Het betrof een test, maar we hebben het benaderd als een daadwerkelijke inspectie door het klassebureau’, zegt Wouter Boogaart die als digital development manager de leiding had over het project. ‘Een officier aan boord liep rond met de Hololens en een gecertificeerde inspecteur van Bureau Veritas keek mee vanuit kantoor.’
De feitelijke techniek voor deze in coronatijd zeer nuttige innovatie is niet heel ingewikkeld. Het gaat allereerst om een AR-bril die functioneert als een draagbare computer voorzien van Microsoft Remote Assist (een soort Microsoft Teams) waardoor mensen aan de wal mee kunnen kijken. ‘Daarnaast moet je aan boord over het hele schip zorgen voor een stabiel wifi netwerk, en dat is met het vele staal niet vanzelfsprekend, in de machinekamer is vaak geen wifi’, aldus Boogaart. ‘Tot slot moet de data van het schip of via de satelliet of 4G.’
Zoals voor de meeste mensen die momenteel bepaalde digitale tools intensiever moeten gebruiken, lag ook hier de nadruk op het creëren van een werkbare situatie. ‘De techniek zelf is geen raketwetenschap. Maar hoe zorg je ervoor dat de mensen er mee kunnen en willen werken? Daar gaat bij ons veel aandacht naar uit’, voegt Engelen toe. ‘Pakt een inspecteur in de toekomst een koffer en stapt hij in een vliegtuig voor zijn inspectie? Of starten we onze digitale hulpmiddelen op? Die vraag zullen we de komende maanden waarin we onze bemanning aan boord zo veilig mogelijk willen laten werken steeds nadrukkelijker stellen.’
De mogelijkheden van deze technologie zijn groot. ‘Naast inspecties op afstand, kunnen ook servicemonteurs van equipment aan boord met de bemanning meekijken en hen door een reparatie heen praten of een reparatie voorbereiden. Ook kunnen we efficiënter interne audits uitvoeren. Het scheelt allemaal vliegbewegingen. Bovendien kunnen we laagdrempeliger contact onderhouden tussen de wal en het schip’, vervolgt Boogaart.
‘Recent opperde een vessel manager hier dat we een nieuw ballastwater management systeem in de Hololens zouden kunnen inladen en combineren met technische tekeningen, om zo te onderzoeken of de apparatuur past en of het nog goed te onderhouden valt.’
Daarnaast gaat Anthony Veder onderzoeken wat er mogelijk is op het gebied van mixed reality. Op de Hololens kun je handleidingen van apparatuur aan boord naar boven halen of een dashboard met technische gegevens oproepen. Daarnaast loopt de bemanning op het schip dagelijks veel checklists door die je met mixed reality zou kunnen digitaliseren, visualiseren en kunt gebruiken om de workflow beter in te richten.
Hoe loopt het verder bij Anthony Veder in deze bijzondere tijden? ‘Het thuiswerken verloopt zonder problemen, onze systemen zijn robuust’, aldus Engelen. ‘Je ziet dat bepaalde tools intensiever gebruikt worden en dat we bewust bezig zijn om verbonden te blijven, bijvoorbeeld door iedere ochtend te starten met een digitaal teamoverleg.’
Dat verschilt dus niet zo van reguliere kantoren. Wel is het zo dat er ook in de niche waar Anthony Veder in opereert – het vervoer van gassen als ethyleen voor de (petro)chemische industrie en vloeibaar aardgas – minder handel is sinds de coronamaatregelen.
‘De meeste aandacht gaat uit naar onze bemanning’, besluit Engelen. ‘Hoe blijven we zorgen voor een veilige werkplek voor de mensen aan boord? Er is extra aandacht om te verzekeren dat alleen mensen van en aan boord gaan wanneer dat echt noodzakelijk is. We hebben al enige tijd geen bemanningswisselingen meer kunnen uitvoeren, dat gaan we nu langzaam weer opstarten.’