Boris van Zonneveld
In Leiden wordt de diepste parkeergarage van Nederland gerealiseerd. De cilindrische parkeergarage heeft een diameter van 60 m en tot een diepte van 22,5 m kunnen 525 auto’s parkeren. De garage is 24 m diep.
Na twee jaar wordt er nu de laatste hand aan gelegd. ‘De bodem is bereikt, de vloer is erin gestort. In het midden is een kraan gezet, die bouwt de garage op met prefab elementen. Daarna gaat de kraan eruit en storten we het dak dicht. Het schiet op’, zegt projectmanager Peter Gossink van Combinatie Parkeergarages Leiden Dura Vermeer-Besix.
Het realiseren van de diepste parkeergarage in een historisch centrum was een hele uitdaging. ‘We moesten voorkomen dat er 55 vrachtwagens per dag door de stad heen gingen. Daarom hebben we de grond van de ontgraving door middel van 5 km persleidingen door de grachten van Leiden naar een depot buiten de stad geperst.’
Lees verder onder de afbeelding.
Er werd gekozen voor trillingsarme bouwmethodes, zoals het drukken van damwanden om een waterdichte constructie te krijgen. Met spoelboren werden 584 GEWI-ankers verbonden aan de vloerconstructie om te zorgen dat de parkeergarage op zijn plek blijft. De betonnen diepwandpanelen werden ter plekke gestort.
De vloerconstructie van de parkeergarage bestaat uit 3.500 m³ met staalvezel versterkt onderwaterbeton. Het was nog een hele uitdaging om de parkeergarage waterdicht te krijgen, omdat er onder water gewerkt moest worden. ‘Op 24 m konden de duikers maar heel even beneden blijven, daarom doken zij met speciale gasmengsels, nitrox, zodat ze langer, een uurtje achter elkaar, beneden konden werken’, zegt Gossink.
De primaire waterafdichting is een dubbele injectievoorziening, gemonteerd in een frame op de diepwand ter hoogte van het onderwaterbeton. Als back-up systeem ligt onder het onderwaterbeton een compleet vriesleidingsysteem langs de rand. Gossink: ‘Dat zijn allemaal onderscheidende zaken ten opzichte van projecten die we in het verleden hebben gedaan.’