BMW heeft zijn nieuwste generatie EV-batterijen en de zesde generatie eDrive-technologie aangekondigd. Deze innovaties zorgen niet alleen voor een groter rijbereik en kortere laadtijden, maar maken de productie ook efficiënter en goedkoper. De eerste modellen met deze technologie worden later dit jaar verwacht in de Neue Klasse-modellen.
30 procent verder en sneller laden
Een van de grootste drempels bij de overstap naar een elektrische auto is nog altijd de actieradius en de laadtijd. BMW claimt dat de nieuwe batterijtechnologie beide aspecten met maar liefst 30 procent zal verbeteren. Dat betekent dat toekomstige elektrische BMW’s aanzienlijk verder kunnen rijden op een volle accu en minder lang stil hoeven te staan bij de laadpaal.
Ter illustratie: de huidige BMW i4 heeft een actieradius van ongeveer 485 kilometer en laadt in 31 minuten op van 10 naar 80 procent. Met de nieuwe generatie batterijen zou dat bereik kunnen groeien naar ruim 630 kilometer, terwijl de laadtijd wordt teruggebracht tot minder dan 22 minuten. Dit wordt door BMW bestempeld als een ‘technologische kwantumsprong’ ten opzichte van de huidige generatie elektrische voertuigen.
Innovatieve Gen6-batterijen en 800V-platform
De verbeteringen zijn grotendeels te danken aan de overstap naar het 800V-platform en de nieuwe Gen6-batterijen. Dit platform maakt hogere laadvermogens mogelijk, waardoor snelladen efficiënter en sneller verloopt. De batterijen zijn ontworpen volgens een compacte “cell-to-pack”-structuur, waardoor ze efficiënter in de voertuigarchitectuur worden geïntegreerd. Dit resulteert in een lager gewicht en een beter ruimtegebruik, wat niet alleen de prestaties verbetert, maar ook de productiekosten verlaagt.
De energiedichtheid van de nieuwe NMC-cellen (nikkel-mangaan-kobalt) is met 20 procent verhoogd ten opzichte van eerdere generaties, wat direct bijdraagt aan het grotere rijbereik. Daarnaast introduceert BMW standaard bidirectioneel laden. Dit betekent dat de auto niet alleen stroom kan ontvangen, maar ook kan terugleveren aan het elektriciteitsnet of andere apparaten.
BMW sluit hiermee aan bij andere merken zoals Volkswagen, Hyundai en Kia, die al langer gebruikmaken van 800V-technologie. Door deze upgrade kunnen BMW’s sneller laden, wat een aanzienlijke tijdswinst oplevert voor EV-rijders die regelmatig bij de snellader staan.
BMW’s Neue Klasse
De nieuwe batterij- en eDrive-technologie debuteert in BMW’s ‘Neue Klasse’, een reeks elektrische modellen die de toekomst van het merk vormgeven. De eerste serieproductie begint later dit jaar, met een bredere uitrol gepland voor 2026. Het eerste model dat deze technologie zal gebruiken, is een elektrische variant van de 3-serie. Later volgt een SUV-versie met dezelfde innovatieve batterij- en aandrijftechnologie.
Bovendien wordt de zesde generatie eDrive-technologie niet alleen toegepast in reguliere BMW-modellen, maar ook in sportieve BMW M-voertuigen. Dit betekent dat ook high-performance elektrische modellen profiteren van een groter rijbereik en snellere laadtijden.
Efficiënte en duurzame productie
Naast prestatieverbeteringen zet BMW ook in op duurzamere en efficiëntere productieprocessen. De batterijen zullen op vijf locaties wereldwijd worden geproduceerd: Duitsland, Hongarije, China, Mexico en de Verenigde Staten. Deze spreiding moet helpen de productiekosten en CO2-uitstoot te verlagen.
De motoren van de Gen6 eDrive worden vervaardigd in Oostenrijk, terwijl de energiebeheerunits in Duitsland worden ontwikkeld. Deze geoptimaliseerde productie- en distributieketen helpt BMW om zijn elektrische voertuigen efficiënter en milieuvriendelijker te produceren.
Met deze innovaties onderstreept BMW zijn toewijding aan de elektrificatie van zijn modellen. Door te focussen op een groter rijbereik, kortere laadtijden en een efficiëntere productie, hoopt het Duitse merk niet alleen de concurrentie voor te blijven, maar ook elektrische mobiliteit toegankelijker en aantrekkelijker te maken voor een breed publiek.