Mischa Brendel
Bij de aansluiting Muiden op de A1 (Overijssel) heeft een kabeldrone verkeersmetingen verricht.
De proef onder leiding van Antea Group moet het tellen van verkeer op deze manier veiliger, nauwkeuriger en sneller maken. Ook is deze wijze van verkeer tellen in potentie goedkoper. ‘We hebben minder menskracht langs de weg nodig en we werken met een gesloten datasysteem’, aldus Roel Brandt, projectmanager Smart Mobility bij Antea Group. ‘De drone gaat de lucht in, stuurt de data via de kabel direct door en maakt zo snelle berekeningen en vervolgacties mogelijk.’ Ook bestaat er volgens Brandt geen risico dat de drone neerstort op de weg: ‘Door een bekabelde drone te gebruiken, is het risico op ongevallen nihil.’
De dronevlucht, die plaatsvond met toestemming van het ministerie van I&M, is onderdeel van een proef van Rijkswaterstaat, Antea Group en ViNotion om het verkeer geautomatiseerd te tellen. Ook Delft Dynamics en Dufec waren bij de dronevlucht betrokken. De proef moet aantonen dat een kabeldrone veilig en efficiënt inzetbaar is bij rijkswegen. Het verschaffen van inzichten in het geautomatiseerd tellen van het verkeer als alternatief voor het traditionele tellen met lussen, camera’s of waarnemers, is een tweede doel.
Lees verder onder de foto
(Copyright: Antea Group)
ViNotion gaat nu aan de slag met de data die de drone heeft geleverd, om zo zijn intelligente beeldherkenningssoftware verder te ontwikkelen. Deze software is in staat om individuele voertuigen te herkennen en hun rijrichting te bepalen. Dit moet het mogelijk maken om op kruispunten het verkeer geautomatiseerd te tellen. De betrokken partijen vergelijken ook de geautomatiseerde telling met de traditionele telling, om vast te kunnen stellen hoe nauwkeurig eerstgenoemde is verlopen.
Als de proef succesvol blijkt, wil Antea Group in samenwerking met ViNotion het tellen van verkeer met een kabeldrone als dienst gaan aanbieden.