Hilde de Laat
- CO2-neutraal
- Corrosiviteit valt mee
Mobiliteit Studententeam Team FAST van de TU Eindhoven bouwt met ondersteuning van de Eindhovense busfabrikant VDL Bus en Coach ‘s werelds eerste bus op mierenzuur. Eind 2016 moet de bus klaar zijn, en starten de proeven met dit prototype.
Mierenzuur (CH2O2) is een verbinding tussen koolzuurgas en waterstof. Een reactor in de bus maakt de waterstof vrij; hierbij komt ook CO2 vrij, die wordt uitgestoten in de lucht. Maar aangezien deze CO2 bij productie van het mierenzuur uit de lucht is gehaald, mag het proces CO2-neutraal worden genoemd.
Een brandstofcel zet vervolgens de waterstof samen met zuurstof uit de lucht middels een kathode en anode om in elektriciteit, die naar de elektromotor gaat. Het restproduct is waterdamp. ‘De bus werkt dus op de bekende en duurzame techniek van waterstof, terwijl de nadelen van het transport en opslag van waterstofgas niet optreden’, aldus Max Aerts, de manager van Team FAST. Zo is mierenzuur niet brandbaar, staat het niet onder hoge druk en kunnen tankstations het vloeibare mierenzuur gewoon aan de pomp aanbieden. Het zuur is echter wel corrosief. Aerts: ‘Maar ons mierenzuur is 99 % puur, en bevat daardoor zo weinig water dat de corrosiviteit wel meevalt.’
‘De energiedichtheid van mierenzuur is met 7,6 MJ/l de beste van de duurzame alternatieven, twee keer zo dicht als de beste accu’s op de markt’, vervolgt Aerts. De productie van mierenzuur – een synthese van koolstofdioxide en water – is de enige niet-duurzame kink in de kabel. Nu wordt CO2 namelijk vanuit fossiele brandstoffen geproduceerd. ‘Uiteindelijk willen we graag koolstofdioxide uit biovergisting gebruiken,’ aldus Aerts.
Team FAST bouwt een bestaande waterstofbus van VDL om voor deze toepassing, aangezien deze bus al een brandstofcel bevat. De bus moet met mierenzuur één op vijf gaan rijden. De eerste onderdelen zijn inmiddels besteld en rond de zomer start de ombouw.