Het Zweedse Altris en het Finse Stora Enso zijn een technologie aan het ontwikkelen die het mogelijk maakt om batterijen van bomen te maken. Samen willen ze hiermee de groenste batterijen ter wereld creëren en de afhankelijkheid van China voor essentiële grondstoffen zoals lithium en grafiet verminderen.
De kracht van lignine
Lignine (houtstof), een natuurlijk polymeer dat tot wel 30% van een boom vormt, speelt een cruciale rol in deze nieuwe batterijtechnologie. Stora Enso, een van ’s werelds grootste privébosbezitters, heeft een methode ontwikkeld om lignine om te zetten in een anodemateriaal voor natrium-ion batterijen. Deze technologie vervangt het gebruikelijke grafiet, dat voornamelijk uit China wordt geïmporteerd, door Lignode, een gepatenteerd hardkoolstofmateriaal van Stora Enso.
“Biogebaseerde materialen zijn de sleutel tot het verbeteren van de duurzaamheid van batterijcellen.” zegt Juuso Konttinen, senior VP bij Stora Enso. “Omdat Lignode het potentieel heeft om het meest duurzame anodemateriaal ter wereld te worden, sluit deze samenwerking met Altris perfect aan bij onze gezamenlijke inzet om de ambitie van duurzamere elektrificatie te ondersteunen.”
Voordelen van natrium-ion batterijen
Natrium-ion batterijen bieden diverse voordelen ten opzichte van traditionele lithium-ion batterijen. Ze maken gebruik van overvloedig beschikbare materialen zoals natrium, ijzer, stikstof en koolstof, wat resulteert in een milieuvriendelijker en goedkoper productieproces. Bovendien vermijden ze het gebruik van zeldzame en problematische mineralen zoals lithium en kobalt, wat bijdraagt aan een duurzamere en ethisch verantwoorde productieketen.
- Lees ook: Op zoek naar de batterij van de toekomst
Door lignine-gebaseerde anodes te introduceren, hopen Altris en Stora Enso de afhankelijkheid van Chinese importen te verminderen en een lokale, Europese toeleveringsketen te creëren. Dit is een cruciale stap richting energie-onafhankelijkheid en een kleinere ecologische voetafdruk van batterijproductie.
Een veelbelovende toekomst
Hoewel deze technologie zich nog in de ontwikkelingsfase bevindt, zijn de vooruitzichten veelbelovend. Altris heeft al commerciële cellen geproduceerd met een energiedichtheid van 160 Wh/kg, vergelijkbaar met de huidige lithium-ijzer-fosfaat (LFP) batterijen die in elektrische voertuigen worden gebruikt. Het doel is om dit te verhogen naar 200 Wh/kg in de toekomst.
De samenwerking tussen Altris en Stora Enso markeert een belangrijke mijlpaal in de evolutie van duurzame batterijtechnologie. Door gebruik te maken van bio-based materialen en lokaal beschikbare grondstoffen, kunnen ze bijdragen aan een duurzamere en onafhankelijkere energietoekomst voor Europa en daarbuiten.