Nieuws
0

Ford-rijder geeft besturing deels uit handen

Mischa Brendel

Afgelopen maand presenteerde Ford enkele nieuwe technologieën die de autofabrikant onder meer in een nieuw conceptvoertuig, de S-MAX Concept, toe wil passen.

Een van die systemen is de Fully Assisted Parking Aid (die zich momenteel in de testfase bevindt), waarmee de bestuurder de auto kan parkeren met slechts een druk op de knop. Het bedrijf volgt hiermee het voorbeeld van onder meer Volkswagen, dat al langer aan een soortgelijk systeem werkt. Het systeem van Ford gebruikt ultrasone sensoren die als een sonar werken om een geschikte parallelle parkeerplek te detecteren. De auto kan vervolgens zelf voor- en achteruitrijden om in en uit te parkeren. De bestuurder hoeft voor de manoeuvre niet in de auto te zitten.

Iets anders waar Ford aan werkt, is een hartslagmonitor in de stoel van de bestuurder, die bij een onregelmatige hartslag alarm slaat. Daartoe bevinden zich in de bestuurdersstoel zes sensoren die de hartslag meten door de kleding heen. Achterliggend idee is dat de chauffeur tijdig hulp kan zoeken of de auto aan de kant kan zetten wanneer het systeem alarm slaat.

Een derde, nieuwe technologie van Ford is een systeem dat automatisch voetgangers en stilstaande of langzaam bewegende objecten ontwijkt. Dit Obstacle Avoidance System kan indien nodig bijsturen en remmen, maar geeft in eerste instantie een waarschuwing aan de bestuurder. Hierbij maakt het systeem gebruik van drie radars, ultrasone sensoren en een camera met een blikveld tot 200 m voor de auto.

Onderwerp: Vervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten