‘Ik wil actie!’ Soms klinkt de operationeel directeur van Green Caravan meer als activist dan als ondernemer. De Australiër heeft de gevolgen van klimaatverandering aan den lijve ondervonden en vindt dat er te veel gepraat wordt. “Er moet vandaag iets gebeuren.” Dus garandeert Bridgfoot honderd procent fossielvrij laden. Voor auto’s én vrachtauto’s. Gas uit het riool komt daarbij goed van pas als fossielvrije buffer.
Het is een bedompte januari-ochtend op bedrijventerrein De Berk in Echt. Vrijwel windstil en de zon laat zich nergens zien. Hier ergens, aan de Röntgenweg, moet de elektrisch rijder kunnen laden. De plaat met de naam Green Caravan verdwijnt tussen de vele bedrijfsnamen en reclameborden. En ook het bordje met ‘Snellaadpunt’ en een pijl valt weinig op. Toch ligt hier, achter het gebouw van A2-truckparking, het eerste oplaadpunt van Green Caravan verscholen.
“Voor wie onze app heeft, is het niet moeilijk te vinden”, stelt David Bridgfoot. “Het is open tot 23.30 en voor zowel auto’s als vrachtauto’s. Daarom zijn we hier een joint-venture begonnen met A2-truckparking.”
Trots toont de COO van Green Caravan de apparatuur, omheind met hekwerken en spandoeken die het verhaal de wereld in schreeuwen met kreten als ‘100 procent fossielvrij laden’! Nee, een schoonheidsprijs verdient de installatie niet. Maar het betreft hier een demonstratieopstelling en het is semipermanent, vergoelijkt Bridgfoot. “We kunnen het zo oppakken en elders neerzetten.”

© Foto’s: Marc van der Sterren. Honderd procent fossielvrij tanken kan, bewijst Green Caravan. De blauwe container die rechts op de foto boven het hekwerk uitsteekt is de biogasopslag. Daarnaast staat een generator die biogas omzet in elektriciteit die wordt opgeslagen in een batterij: de witte container links op de foto. De blauwe containers op de achtergrond hebben slechts een cosmetische functie.
Rotterdam
Dit laadpunt is vlak na de kerstdagen geopend. Maar veel klanten zijn er nog niet geweest. Gemiddeld zes per week, schat Bridgfoot. “Wie onze app heeft kan zien dat het open is, maar we hebben nog geen reclame gemaakt. Het is een prototype, we willen eerst nog wat kleine bugs finetunen, binnenkort gaan we met de communicatie aan de slag.”
Die klandizie komt wel. Daarvan is hij overtuigd. Ze zijn nog geen zes weken in bedrijf en de potentie is groot. “Green Caravan heeft 3.500 klanten met een laadpas. Daarvan wonen er 200 tot 300 in de omgeving.”
Enthousiast geeft Bridgfoot uitleg. Hij begint aan de rechterkant van de opstelling. “In deze container zit het gas.” Hij wijst op een 10 ft container, afkomstig van Powercrumbs.Dit bedrijfhaalt gas uit het riool (zie kader). In de container past zo’n 1.000 kuub gas, goed voor ruim 2000 kWh. De stroom wordt opgeslagen in een batterij. Van hieruit kunnen automobilisten en vrachtwagenchauffeurs tanken.
Green Caravan is een landelijke start-up; Bridgfoot komt uit Rotterdam gereden met zijn Hyundai Iconiq 5: “Als ik een beetje zuinig rij, kan ik met één keer laden op en neer.” Een ritje van zo’n 350 kilometer. Zijn batterij van 58 kWh zit dan voor 90 procent vol.
Maar is het niet omslachtig? Eerst gas laten maken uit rioolslib, vervolgens dat gas omzetten in elektriciteit om dat te tanken. Is het wel winstgevend? “Nee”, erkent Bridgfoot. “Dat is niet winstgevend. Maar wij leveren vooral zonne- en windenergie. Het biogas dient slechts om een dip op te vangen in de stroomleveranties op grijze dagen als vandaag.”

Honderd procent
Honderd procent fossielvrij is de belofte. Daarom is alles off-grid. “In batterijen opslaan is misschien goedkoper, maar dan moet je toch je installatie aansluiten op het netwerk.” Hij wijst op concullega’s die op die manier duurzame stroom aanbieden. “Die hebben dan een asterisk bij hun beloftes staan, verwijzend naar voorwaarden en uitzonderingen.”
Misschien hebben ze afspraken gemaakt met aanbieders van duurzame energie op het netwerk, maar daarmee is de directe aanvoer van duurzaamheid niet gegarandeerd, meent de operationeel directeur. Green Caravan heeft geen asterisk bij hun beloftes. “Alleen als je off-grid werkt, weet je exact waar je stroom vandaan komt.”
Bovendien, voegt hij daaraan toe, heb je niets met problemen met het stroomnetwerk te maken, zoals overbelasting. “Het net moet honderd procent betrouwbaar zijn. Want behalve honderd procent fossielvrij beloven we ook honderd procent betrouwbaarheid.”
Overstromingen
Bridgfoot komt uit Australië. Hij heeft een achtergrond in de groene energietechnologie en kwam naar Nederland vanwege zijn Nederlandse vrouw. Vorig jaar stapte hij bij Ferry Tap in het bedrijf Green Caravan. Hier zijn ze minder bewust van klimaatverandering dan in zijn thuisland, merkt Bridgfoot. Ergens begrijpt hij dat wel. “De problemen zijn hier nog niet zo groot.” In Australië volgen overstromingen, stormen, hittegolven en grootschalige bosbranden elkaar in rap tempo op. “Op dit moment zijn er overstromingen. En het is nog wel zomer!”
Voor de Australiër is het duidelijk: er moet iets gebeuren. En vandaag nog. “Ik wil actie! Er wordt heel veel gesproken en vergaderd. Er zijn doelen gesteld voor 2030 en 2050 en ondernemers klagen over de regels die op hen afkomen. Maar wij willen iets doen. Onze insteek is: als uw transportbedrijf ook vindt dat er vandaag iets moet gebeuren, dan zijn wij er klaar voor. Als uw transportbedrijf over wil naar elektrisch rijden, dan moet het niet zo zijn dat er nog een infrastructuur gebouwd moet worden. Wij leveren nu al 100 procent fossielvrije stroom voor in uw accu.”
Slimme software
De vooruitgang zet door. Green Caravan zet in op efficiëntere accu’s, snellere laders en blijft uitkijken naar alternatieve methoden om het energiedal in te vullen. Want het huidige gasverbruik is relatief duur. “Als batterijen straks nóg energiezuiniger worden, kunnen we misschien een héél grote installeren en hebben we het gas niet meer nodig”, verklapt hij.
En de software kan beter. De app blijft zich ontwikkelen, maar de grootste kwestie tijdens de groei van het bedrijf is het main control system, vertelt de Australiër. “Voor minder emissie heb je slimme software nodig. Met een slimme aansturing kun je veel energie en CO2-emissies besparen.”
Hij wijst nog maar eens op de laadpas en de app waar alles mee begon, drie jaar geleden. Aan de hand van vraag en aanbod op het elektriciteitsnet en de weersomstandigheden, geeft de app aan op welk moment van de dag de CO2-emissies tijdens het laden het laagst zijn.

Markt
Doel van Green Caravan is het komende jaar nog vier of vijf laadstations te openen door de rest van het land. “En die komen er wél fraai uit te zien”, belooft Bridgfoot. Na dat jaar volgt de rest van het land en wellicht de rest van Europa. “Overal waar fossiele energie voor problemen zorgt, ligt onze markt. En voorlopig is dat overal.”
Daarom richt Green Caravan zich niet in de eerste plaats op auto’s, maar voornamelijk op vrachtauto’s. Daar moet nog een veel grotere hobbel genomen worden. “Er zijn al tienduizenden bestelauto’s die op elektriciteit rijden, maar vrachtauto’s zijn er minder dan duizend”, weet Bridgfoot. “Ook die zullen om moeten. Daar ligt de grootste markt. De prijs van elektrische energie komt steeds dichter bij die van diesel. En dan trekt die markt pas echt aan.”
Met het omschakelen van het vrachtverkeer maakt Green Caravan een grote klap als het gaat om CO2-reductie voorziet Bridgfoot. En ook bedrijfseconomisch zal het vrachtverkeer Green Caravan geen windeieren leggen weet Bridgfoot. “Eén vrachtauto laadt net zoveel als twintig personenauto’s.”
Verdieping: Powercrumbs
Missie van Powercrumbs is nooit meer duurzame energie verloren te laten gaan. Dat doen ze nu door biogas op te halen bij waterzuiveringen van waterschappen. “Bij het zuiveren van rioolwater komt slib vrij. Dat stoppen de zuiveringsinstallaties in een vergister, zodat ze minder afval hoeven afvoeren en tegelijkertijd gas kunnen winnen. Dat biogas gebruiken ze voor hun processen”, legt Jelmer Kalff uit. Hij is CCO bij Powercrumbs.
Het principe is hetzelfde als dat van een mestvergister. Maar de zuiveringsprocessen worden efficiënter terwijl de bevolking groeit, zodat er steeds meer biogas overblijft en wordt afgefakkeld. “Dat is beter dan het gas de lucht in te laten vliegen”, vindt Kalff. Methaan is immers ook een broeikasgas, maar dan 34 keer krachtiger dan CO2.
Toch is het energieverspilling, vinden ze bij Powercrumbs. Het bedrijf raapt daarom deze kruimeltjes gas op bij drie waterzuiveringen, in Renkum, Nieuwegein en Zaandam. Hier verwerken ze het gas om het te kunnen opslaan in een vulstation. Kalff: “Het wordt gezuiverd en gedroogd. We maken er een bruikbaar product van.”

Vervolgens gaat het in een powerbox van 10 of 20 ft. Zo’n container gaat dan naar Green Caravan of een andere klant, bijvoorbeeld in de bouw, waar het gas ook wordt omgezet in elektriciteit. Veel materieel is daar geëlektrificeerd, zoals bouwkranen. “Eén kraan vraagt net zo veel stroom als 8 Tesla’s”, weet Kalff.
Er is voorlopig dus voldoende vraag naar het biogas van Powercrumbs. Green Caravan heeft grootse ambities voor de komende jaren en ook bij andere bedrijven zet de elektrificatie door. Heeft Powercrumbs wel genoeg kruimels? “Ja hoor”, verzekert Kalff. “Er zijn ruim honderd waterzuiveringsstations in heel Nederland. Die hebben we voorlopig niet nodig. De komende tweeënhalf jaar willen we landelijk dekkend worden, zodat er altijd binnen 25 kilometer een vulstation is. Daarvoor hebben we nog 20 tot 25 locaties nodig.
Je las zojuist een gratis premium artikel op TW.nl. Wil je meer van dit? Abonneer dan op TW en krijg toegang tot alle premium artikelen.