Robert Visscher
Tussen de Schipholse Polderbaan en Hoofddorp mogen door TNO bedachte ‘ribbels’ komen, die laagfrequent geluid van opstijgende vliegtuigen dempen. Dat bepaalde de Raad van State, nadat boeren tegen de kleine heuvels in het geweer kwamen.
Sinds de opening in 2003 van de Polderbaan is de geluidsoverlast van opstijgende vliegtuigen de bewoners van Hoofddorp al een doorn in het oog. Met twee meter hoge heuvels, ribbels genoemd, toonde kennisorganisatie TNO in simulaties en proeven aan het laagfrequente lawaai met tien decibel te verminderen. ‘Dat wordt door mensen als een halvering van het geluid ervaren’, zegt ir. Arno Eisses van de afdeling akoestiek.
De ribbels komen deels op grond van Schiphol en deels op landbouwgrond van omwonende boeren. Zij kwamen tegen de aanleg in het geweer, omdat ze de geluidsoverlast liever wilden beperken met gewassen.
Om het geluid effectief te verminderen komen de ribbels op ongeveer dertig procent van het 2,5 kilometer lange stuk tussen de Polderbaan en Hoofddorp. Eisses: ‘Het laagfrequente geluid verstrooit doordat het op de steile ribbels botst, in plaats van dat het door de grond wordt gereflecteerd. Een groot deel van het geluid kaatst dankzij de ribbels omhoog of terug richting het vliegveld en bereikt Hoofddorp dus niet.’
Vorig jaar startte TNO al een proef met de ribbels op de grond van Schiphol. ‘We hebben ook een schaalmodeltest van 1:100 gedaan in een windtunnel. Beide proeven valideren de resultaten van ons rekenmodel.’
Momenteel worden de ribbels al aangelegd op het gebied van Schiphol. Maar het is nog onduidelijk wanneer de rest van de kleine heuvels op de landbouwgronden worden geplaatst.