REGENT’s Viceroy, de grootste elektrische vliegmachine ooit, heeft zijn eerste tests op het water succesvol doorstaan en opent de deur naar duurzame mobiliteit.
Het Amerikaanse bedrijf REGENT Craft heeft een belangrijke mijlpaal bereikt. Hun nieuwste model, de Viceroy, heeft onlangs met succes zijn eerste tests op het water doorstaan. Dit futuristische voertuig is een mix tussen een boot, een vliegtuig en een hydrofoil.
De interesse is alvast groot, want wereldwijd staat er inmiddels voor meer dan 9 miljard dollar aan bestellingen uit.
Grootste elektrische vliegmachine ter wereld
Met een lengte van 16,75 meter en een spanwijdte van 19,8 meter is de Viceroy de grootste elektrische vliegmachine ooit gebouwd. Dit futuristische voertuig kan 12 passagiers en twee bemanningsleden vervoeren, of tot 1.600 kg aan vracht.
Dit alles is mogelijk over een afstand van 300 km met een snelheid van 300 km/u. Het ontwerp maakt gebruik van het zogenaamde “wing-in-ground-effect” (WIG), waarbij het voertuig vlak boven het wateroppervlak zweeft met minimale luchtweerstand.

Elektrisch vliegen over water
De Viceroy functioneert in drie verschillende modi: drijvend op de romp, foilend boven de golven via hydrofoils en uiteindelijk vliegend net boven het wateroppervlak. Dit maakt het een efficiënt alternatief voor conventionele veerboten en vliegtuigen, met als bijkomend voordeel dat het volledig elektrisch aangedreven is.
Door de unieke combinatie van drijven, foilen en vliegen biedt de seaglider een duurzaam alternatief voor zowel traditionele veerboten als regionale vliegtuigen; met minder uitstoot en een efficiëntere reiservaring.
De eerste succesvolle tests
Onlangs werd de Viceroy, genaamd “Paladin”, gedoopt en te water gelaten in Narragansett Bay, Rhode Island. De eerste tests omvatten onder andere het evalueren van de motoren, batterijen, elektronische systemen en besturingssoftware.
Tijdens de proefvaarten werd de bemande machine succesvol getest op drijfvermogen, hydrofoiling en stabiliteit. De eerste volledige vlucht met bemanning zal later dit jaar plaatsvinden.
CTO Mike Klinker noemde het moment dat hij voor het eerst aan boord stapte “surrealistisch” en benadrukte het transformatieve potentieel van de technologie. CEO Billy Thalheimer voegde daaraan toe dat de testvlucht slechts een eerste stap is naar wereldwijde implementatie van de seaglider-technologie.

Technologie en prestaties
Wat de Viceroy zo uniek maakt, is het gebruik van het wing-in-ground-effect. Door slechts 9 tot 18 meter boven het wateroppervlak te vliegen, ervaart het toestel minder luchtweerstand en kan het snelheden bereiken van 300 km/u met een bereik van 300 km per lading.
De seaglider wordt volledig elektrisch aangedreven door een reeks motoren en batterijen. Dit minimaliseert niet alleen de impact op het milieu, maar zorgt ook voor lagere operationele kosten vergeleken met traditionele scheep- en luchtvaart.
Toepassingen
Met een wereldwijde orderportefeuille van meer dan 9 miljard dollar heeft REGENT duidelijk de interesse van de markt gewekt. Seagliders kunnen worden ingezet voor passagiersvervoer, vrachttransport en zelfs voor zoek- en reddingsoperaties. De samenwerking met het Amerikaanse Korps Mariniers onderstreept bovendien de potentie van seagliders in defensie- en logistieke toepassingen.


De Viceroy is vooral aantrekkelijk voor kustgebieden, waar snelle verbindingen tussen eilanden en steden gewenst zijn. Denk aan toeristische bestemmingen zoals de Caraïben, de Middellandse Zee en Zuidoost-Azië. De mogelijkheid om zonder uitgebreide infrastructuur toch snelle en efficiënte verbindingen te realiseren, maakt de seaglider een revolutionaire gamechanger.
Productie en toekomstvisie
Om aan de groeiende vraag te voldoen, is REGENT begonnen met de bouw van een 255.000 vierkante meter grote productiefaciliteit in Rhode Island, die in 2026 operationeel moet zijn. Er is een samenwerking gesloten met Strategic Development Fund (SDF) in Abu Dhabi om productie, onderhoud en training in de VAE op te zetten.
Daarnaast werkt REGENT nauw samen met de Amerikaanse kustwacht en Lloyd’s Register om de maritieme certificering te verkrijgen, wat essentieel is voor de grootschalige inzet van seagliders wereldwijd.
Een stap dichter bij de toekomst
De Viceroy-seaglider zou weleens een doorbraak kunnen betekenen voor kusttransport. Dankzij zijn innovatieve ontwerp, duurzaamheid en indrukwekkende prestaties heeft hij de potentie om een serieus alternatief te worden voor veerboten en korteafstandsvluchten. De geslaagde eerste test brengt ons weer een stap dichter bij een toekomst waarin elektrisch vliegen over water heel normaal is.