Nieuws
0

Grootste turbofan voor het eerst de lucht in

f87b7d6c6ad4fef22d36a636e8346771a8d7dc32

Teake Zuidema

Medio maart maakte de grootste turbofan ooit zijn eerste proefvlucht boven de Californische Mojavewoestijn onder de linkervleugel van het General Electric (GE) Propulsion Test Platform, de viermotorige Boeing 747 die door GE gebruikt wordt voor dergelijke testen. Volgens GE levert de nieuwe GE9X turbofan een voortstuwing van 47.500 kg, of 470 kN.

De GE9X is ontwikkeld voor de nieuwe generatie tweemotorige zogenoemde wide-bodies van Boeing, de 777-9 en de 777-8, die respectievelijk in 2020 en 2022 in bedrijf komen. De diameter van de voorste propeller 3,4 m; de diameter van de gondel waarin de turbofan zit is 4,27 m, net zo groot de romp van een Boeing 737. Lufthansa, Etihad Airways, Qatar Airways en Cathay Pacific hebben samen al meer dan 700 van deze motoren besteld.

De GE9X is de opvolger van de GE90 die gebruikt wordt voor 777-serie van Boeing.  De bypass ratio, de verhouding tussen de hoeveelheid lucht die buiten de straalmotor om door de turbofan wordt versneld en de hoeveelheid lucht die er naar binnen wordt geblazen, is opgevoerd. Voor iedere kilogram lucht die er door de verbrandingskamer gaat, stroomt er 10 kg lucht via de bypass. Dit maakt de motor niet alleen 10 % zuiniger, maar ook stiller omdat de hete uitstoot gedempt wordt door de koude lucht uit de bypass. De grotere GE9X heeft wel circa 8.000 kg minder voortstuwing dan de compactere GE90.

De voorste propeller van de GE9X telt zestien bladen, zes minder dan die van de GE90. De belangrijkste reden hiervoor is gewichtsbesparing. De bladen zijn gemaakt van koolstofvezel. De brandstofinjectie gebeurt door negentien metalen brandstofsproeiers, vervaardigd met een 3d-printer.

Onderwerp: Vervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten