Nieuws
0

Huisje gadget appje

Johan Herrenberg

Een man onder een palmboom, in de ene hand een cocktail, in de andere een smartphone.

Thuis in Nederland valt de avond (regen) en met een app sluit hij de gordijnen in de woonkamer en doet hij een paar lampen aan. Alles in en rondom zijn smaakvolle huis wordt door sensoren gedetecteerd en notificaties geven hem relevante info. Hij neemt virtueel even poolshoogte, controleert via een camera in de deurbel of daar iemand is en jaagt een passerende kat voor de lol de stuipen op het lijf door een hard ‘Ophoepelen!’ uit de speaker. Een week later, bij thuiskomst, is er sfeerlicht, een warm huis, een warm bad, staat de koffie klaar en wacht op de televisie zijn favoriete thriller. De man is helemaal in de wolken van zijn smart-huis in de cloud.

Deze fictieve reclame voor domotica, ofwel: huisautomatisering, zal pas kloppen als de dubbele achilleshiel van het almaar grotere Internet der Dingen (IoT), te weten: veiligheid en privacy, tot het verleden behoort. Veel bedrijven en ontwikkelaars gaan er slordig mee om, bij alle haast waarmee ze IoT-apparaten in de markt zetten. Gevolg: web- en cloudinterfaces zitten vol gaten, authenticatie en autorisatie voldoen niet, veiligheidscertificaten zijn makkelijk te kraken, de netwerkservice kiert, de versleuteling is verre van hermetisch, de software en firmware lekken en de beveiliging kan niet optimaal worden geconfigureerd. Via de apparaten belanden eveneens allerlei gedragsgegevens van de consument op de server van de fabrikant: de toch al kwetsbare gebruiker wordt de gebruikte.

Ook niet onbelangrijk voor domotica: het internet ligt er (in ons land) drie keer per dag uit, volgens de storingssites. Worden daardoor dingen als rookmelders, alarmsystemen, waterkleppen of garagedeurmotoren getroffen, dan is de beslissing van sommige eindgebruikers om strategisch te downgraden naar iets dommers niet zo verwonderlijk (noem het dommotica). Zo begaf de slimme, zelflerende thermostaat van Nest het deze maand. Gemak en energiezuinigheid dienen de consument, tot je merkt dat het huis steenkoud is en de baby ligt te huilen, omdat bij een software-update een bug is meegekomen die de batterij in de thermostaat leeg laat lopen en je tevens verhindert in te loggen. Nest kwam haar klanten tegemoet met een complex negen-stappenplan om het probleem op te lossen, waarbij helaas wel werd voorondersteld dat de klant dat thuis ging uitvoeren, terwijl het hele punt van domotica nou juist is: werking op afstand.

Ikzelf was verleden maand ook even elders, in a galaxy far, far away, om de Force te zien ontwaken. Een van de reclames waarop we werden vergast, had als slagzin Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Ik zou wensen, en niet alleen bij domotica, dat men deed wat men kon en wilde wat men moest.

Johan (J.Z.) Herrenberg is schrijver en alfa in hart en nieren, maar met een warme belangstelling voor techniek

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten