redactie
Kort nieuws over de ingenieursbureaus.
Movares levert in opdracht van de gemeente Hardinxveld-Giessendam en Den Breejen Shipyard het voor de herinrichting van het havengebied in de gemeente. Voornaamste reden voor de herinrichting is dat Den Breejen Shipyard de bedrijfsactiviteiten wil uitbreiden en de werkzaamheden aan schepen meer wil concentreren rondom de directe bedrijfslocatie langs de Merwede. Movares is al sinds 2008 betrokken bij de herindeling van de haven; in eerdere studies keek het Utrechtse ingenieursbureau onder meer naar de ruimtelijke mogelijkheden van de haven.
Grontmij en Elektriciteits-Produktiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ) hebben een getekend waarbij de eerste ingenieursdiensten en technisch personeel gaat leveren aan de tweede. EPZ heeft eerder uitgesproken dat het de elektriciteitsproductie wil verduurzamen; Grontmij gaat daar een rol in spelen. Een van de belangrijkste projecten betreft het leveren van divers technisch personeel voor de voorbereidingen van de ontmanteling van de kolencentrale in Borssele. Daarnaast levert Grontmij advies- en ingenieursdiensten voor de kerncentrale in dezelfde plaats, bijvoorbeeld voor het monitoren van de koelwaterleidingen, het digitaliseren en bijhouden van de boven- en ondergrondse topografie en het uitvoeren van hydrografische metingen. Het raamcontract heeft een looptijd van drie jaar met de mogelijkheid van verlenging van een jaar.
Deerns is door de Ghanese aannemer Amandi aangewezen om een . De regionaal georiënteerde luchthaven komt in de jungle bij de stad Ho te liggen en moet het afgelegen gebied aansluiten op de rest van het land. De oriëntatie van de landingsbaan stelde Deerns voor een uitdaging, aangezien de heilige berg Adaklu, die er vlakbij ligt, moest worden ontzien. De luchthaven zal eind 2016 gereed zijn.
Om de waterkwaliteit van ondiepe veenplassen in Nederland te verbeteren en overtollig sediment kwijt te kunnen, heeft Tauw ontwikkeld. Dit zijn twee lichtgewicht geotextiel constructies om slibdeeltjes uit suspensie te halen en bagger op te slaan. De Slibremmer bestaat uit een scherm van geotextiel dat aan de bodem is verankerd door een gemodificeerde geotube en door twee parallele drijvers wordt opgespannen. De ruimte tussen de drijvers kan opgevuld worden met baggerspecie, waarop vegetatie kan groeien. De Baggerbuffer gebruikt slechts één drijver, waarbij bagger achter het scherm wordt opgeslagen. Na eerdere tests is deze winter voor in totaal 2,5 km aan geotextielconstructies aangebracht in de veenplassen van het Wormer- en Jisperveld, waarmee met succes de hydrodynamica is verlaagd en de waterkwaliteit verbeterd, zo meldt Tauw nu.
Sinds deze maand is er een nieuw deel geopend van Utrecht Centraal, met 290.000 reizigers het grootste station van Nederland. Er is 12.000 m2 bijgekomen: meer dan het gehele stationsoppervlak vóór de verbouwing. Het totale oppervlak bedraagt nu 21.000 m2 en moet eind 2016 zo’n 25.000 m2 bedragen. In het nieuwe gedeelte bevinden zich horeca, winkels en voorzieningen als trappen en liften. Daarnaast is de verbinding tussen het centrum en het markante Stadskantoor vanaf 31 juli open voor publiek. Movares is vanaf het begin betrokken bij dit omvangrijke project en levert ook in de laatste fase divers advieswerk.