redactie
- Waterinjectie
- Landbouwverkeersregels
- Duurzame terminal
- Divisiedirecteur Rail
- Fietsparkeergarage
Na een onderzoek van een jaar heeft Royal HaskoningDHV een rapport gepresenteerd met daarin mogelijke alternatieven voor de huidige waterinjectie in lege gasvelden in Twente. Dit water is een afvalproduct van het oppompen van olie in Slochteren door de NAM. RHDHV noemt vier alternatieven kansrijk. Twee hiervan betreffen een combinatie van waterinjectie in Twente en Drenthe, en afvoer van schoon zout water naar de Eems. Het derde kansrijke alternatief betreft de volledige zuivering van het productiewater tot schoon zoet water; bij het vierde alternatief blijft er naast een hoeveelheid schoon zoet water ook een ingedikte zoutwaterstroom over.
Antea Group biedt trainingen aan voor wegbeheerders en regiocoördinatoren naar aanleiding van de nieuwe regels voor het landbouwverkeer. Het Rijk zet vanaf 1 januari 2017 diverse maatregelen in om het landbouwverkeer veiliger te maken. Onder meer een snelheidsverhoging van 25 naar 40 km/h en de invoering van een tractorrijbewijs worden doorgevoerd. Keuzes voor routering en infrastructurele mogelijkheden moeten door wegbeheerders gezamenlijk worden afgewogen. Aandachtspunten zijn onder meer het wel of niet toestaan van landbouwverkeer op de provinciale weg, de mix met fietsverkeer en de relatie met vrachtverkeerroutes.
Deerns gaat zich bemoeien met de ontwikkeling van een nieuwe, duurzame terminal op Lelystad Airport. Betrokken partijen ondertekenden onlangs een DBM-overeenkomst (Design, Build & Maintain) voor de eerste fase van deze terminal. Deerns is verantwoordelijk voor het installatietechnisch ontwerp en treedt ook op als adviseur op het gebied van bouwfysica, brandveiligheid en passagiersstromen. Lelystad Airport wil zich ontwikkelen tot ‘leisure luchthaven’ met verbindingen naar voornamelijk Europese steden en regio’s.
Per 15 juli volgt Evert Dorregeest Jan Jansen op als divisiedirecteur Rail bij Movares. Voor deze benoeming werkte Dorregeest als manager bij de afdeling Beveiligingstechniek bij dit ingenieursbureau. Daarvoor was hij directeur van InTraffic, een specialistisch softwarebedrijf in de verkeersmarkt. Jansen richt zich nu op zijn taak als Chief Information Officer, waarmee hij onder meer leidinggeeft aan de toekomstplannen voor de it-systemen van Movares.
In 2017 start de bouw van een derde ondergrondse fietsparkeergarage aan de noordzijde van Station Amsterdam Zuid, zo maakte de gemeente Amsterdam op 7 juli bekend. Deze ondergrondse parkeergarage met ruimte voor 3.500 fietsen is voorbereid en wordt uitgevoerd door het Ingenieursbureau, het gemeentelijke ingenieursbureau van Amsterdam. Samen met de reeds bestaande en de binnenkort te openen stallingen, levert dit in de nabije toekomst ondergronds ruimte voor 9.000 fietsen op.