De CEO van Bunq wist onlangs een boete van De Nederlandse Bank (DNB) te verlagen voor de inzet van artificial intelligence bij controles op fraude. Dit is een goede ontwikkeling voor de hele bancaire markt, en het is bewonderenswaardig hoe Bunq het opneemt tegen de DNB.
Om te weten wie je klant is en welke risico’s er al dan niet zijn, moet er veel worden gecontroleerd. In de bancaire wereld heet dat Know Your Customer (KYC). KYC-procedures zijn een enorme kostenpost en zorgen voor veel extra werkdruk. We zien bij Moneybird dagelijks de gevolgen van de complexe KYC-procedures bij traditionele banken: het openen van een nieuwe rekening duurt lang. Startende ondernemers willen graag beginnen en zich kunnen focussen op hun ‘core business’: dat waar ze goed in zijn, waar ze energie van krijgen en wat hun werk leuk maakt. Boekhouding valt vaak niet onder hun hobby’s.
Vanwege de trage procedures bij de banken – het kan soms echt maanden duren voordat de eerste zakelijke rekening is geopend – blijven startende ondernemers echter noodgedwongen hun privérekening gebruiken. Hierdoor moeten ze later allemaal complexe berekeningen doen om de boekhouding weer sluitend te krijgen. Efficiëntere KYC en monitoring via artificial intelligence is, technisch gezien, goed haalbaar volgens Edwin Vlieg, CEO van Moneybird. Banken hebben daarvoor minder mensen nodig, waardoor de wachttijden voor nieuwe rekeningen hopelijk korter worden. En dat is goed voor startende ondernemers.