India’s ontdekking van lithiumafzettingen: een gamechanger voor de electrische auto-industrie?

India is terechtgekomen in de elite top 10 lijst in “White Gold” Lithium reserves met de nieuw gevonden site in de provincies Jammu en Kasmi: tot 5,9 miljoen ton potentieel!
In een aankondiging op begin februari februari meldde de indase regering de ontdekking van 5,9 miljoen ton lithium in de provincies Jammu en Kasjmir. Dit is de eerste significante afzetting van lithium in India, met als enige andere reserves een kleine afzetting van 1600 ton die twee jaar geleden in Karnataka werd gevonden.
Grote reserves aan lithium
De Geological Survey of India (GSI) heeft voor het eerst Lithium inferred resources (G3) van 5,9 miljoen ton vastgesteld in het Salal-Haimana-gebied van het Reasi-district van Jammu en Kasjmir, volgens een verklaring van het ministerie van Mijnen. Dit is de eerste keer dat lithiumafzettingen van een dergelijke schaal in het land zijn gevonden.
Naast de lithiumafzettingen zijn 51 minerale blokken, waaronder goud, overgedragen aan de respectieve deelstaatregeringen. Van deze 51 minerale blokken hebben 5 blokken betrekking op goud en de rest op andere grondstoffen zoals potas, molybdeen, onedele metalen, enz., En zijn verspreid over 11 staten in India, waaronder Jammu en Kasjmir, Andhra Pradesh, Chhattisgarh, Gujarat, Jharkhand, Karnataka, Madhya Pradesh, Odisha, Rajasthan, Tamil Nadu en Telangana.
Lithium: het nieuwe “Witte Goud”
Lithium, vaak aangeduid als ‘wit goud’, is een cruciaal mineraal dat wordt gebruikt bij de productie van elektrische voertuigen (EV’s) en zonnepanelen. Volgens gegevens van de USGS bereikte de wereldwijde lithiumproductie 105.000 ton in 2021, waarbij Australië, Chili en China goed waren voor bijna 90% van het totaal. Ondanks een concentratie van de productie in een paar landen, zijn de lithiumreserves iets meer gediversifieerd, en nog meer wanneer rekening wordt gehouden met niet-beoordeelde afzettingen en die welke momenteel niet economisch of technologisch haalbaar worden geacht om te winnen.

De nieuw ontdekte reserves plaatsen India op de vijfde plaats van de grootste lithiumreserves wereldwijd, net voor de Verenigde Staten.
De ontdekking komt enkele dagen nadat de Amerikaanse minister van Handel plannen aankondigde voor een strategisch partnerschap tussen de twee landen om te concurreren met China op de wereldwijde productiemarkt. De aanzienlijke vondst van lithium in India heeft het potentieel om van het land een belangrijke speler op de wereldwijde lithiummarkt te maken en om de recente belofte van de regering na te komen om het aantal particuliere EV’s tegen 2030 met 30% te verhogen.
Een nieuw tijdperk in de Indiase maakindustrie
De ontdekking van deze grote afzetting van lithium in India zou het land mogelijk kunnen helpen om aan de binnenlandse vraag naar het metaal te voldoen, die de afgelopen jaren is toegenomen als gevolg van de groeiende populariteit van elektronische apparaten en EV’s.
Pankaj Sharma, mede-oprichter en directeur van Log9 Materials, verklaarde dat de onbeschikbaarheid van lithium een van de redenen is geweest waarom India afhankelijk is geweest van andere landen voor lithium-ionbatterijen en andere EV-componenten. De recente ontdekking van lithiumreserves in Jammu en Kasjmir maakt de ambitie van India om zelfvoorzienend te worden in zijn energieopslagbehoeften verder mogelijk.
Volgens recente schattingen is bijna 60% van de huidige lithiumwinning gewijd aan batterijgerelateerde toepassingen, met projecties die suggereren dat dit cijfer tegen het einde van het decennium 95% zou kunnen bereiken. Deze enorme toename van de vraag wordt gedreven door de groeiende populariteit van EV’s en het toenemende aantal landen dat investeert in oplossingen voor hernieuwbare energie.
Gezien deze projecties hebben de lithiumreserves in India het potentieel om een cruciale rol te spelen bij het voldoen aan de groeiende vraag naar het metaal. Als deze reserves effectief kunnen worden geëxploiteerd en gebruikt, kan dit India mogelijk positioneren als een belangrijke speler op de wereldwijde lithiummarkt. Bovendien kan het verstrekkende gevolgen hebben voor de toekomst van de elektrische voertuigindustrie en energieopslag in India, aangezien lithium een belangrijk onderdeel is van de productie van batterijen voor deze toepassingen.
Probleem voor India?
Het feit dat de meeste original equipment manufacturers (OEM’s) in India lithium-ijzerfosfaat (LFP) batterijcellen in hun EV’s gebruiken, vanwege de veiligheid, kosteneffectiviteit en langere levensduur, maakt de ontdekking van lithium een belangrijke mijlpaal in de drang van het land naar EV-voertuigen. Lithium is, samen met ijzer en fosfaat, een belangrijk onderdeel bij de productie van batterijcellen voor EV’s. Hoewel ijzer en fosfaat overvloedig aanwezig zijn, zijn de lithiumreserves beperkter, met slechts 25% van ’s werelds lithiumreserves die als economisch levensvatbaar worden beschouwd, en deze reserves bevinden zich vaak in gebieden met waterschaarste, wat hun productie op schaal beperkt.
Dit is waar de betekenis van de ontdekking in India duidelijk wordt. In vergelijking met China, dat agressief lithiumreserves heeft verworven in zijn streven om een leider te worden in de EV-ruimte, heeft deze nieuwe afzetting van lithium in India het land plotseling voor China gepositioneerd, met reserves die vier keer groter zijn. Deze ontwikkeling biedt India een unieke kans om zich te vestigen als een belangrijke speler op de wereldwijde lithiummarkt.
Ervan uitgaande dat slechts 25% van de vondst economisch levensvatbaar is en dat het over een periode van 20 jaar kan worden geproduceerd, zou India mogelijk ongeveer 200 miljoen tweewielers, 60 miljoen driewielers of 2 miljoen auto’s per jaar gedurende 20 jaar kunnen produceren. Dit zou een belangrijke impuls geven aan de productiesector van het land en aanzienlijk bijdragen aan het doel van de overheid om het aantal particuliere elektrische auto’s vóór 2030 met 30% te verhogen.
De toename van de vraag naar lithium in India zou ten goede komen aan chemische bedrijven die geassocieerd zijn met de automobiel- en energieopslagindustrie, waaronder Tata Chemicals Limited, Epsilon Carbon, Phillips Carbon Black, Neogen Chemicals en Himadri Specialities. Deze bedrijven zouden een lokale toename van de vraag ervaren naarmate de productie van EV’s en batterijcellen in India toeneemt, wat het huidige hoge importniveau van het land zou verminderen.
Het succes van deze kans berust echter uiteindelijk op de succesvolle exploitatie en opwekking van lithium in India. Als deze ontdekking niet goed wordt uitgevoerd, kan het de zoveelste ‘neppraat’ worden. De regering moet proactieve maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat de nodige infrastructuur en beleid aanwezig zijn om deze reserves volledig te benutten en india een leider te maken in de EV- en energieopslagindustrieën.
Milieuproblemen in lithiumwinning
De EV-industrie in India staat klaar om de komende jaren te groeien, en het hebben van een binnenlandse bron van lithium kan helpen de productiekosten te verlagen en investeringen in technologie van toonaangevende EV-fabrikanten te stimuleren. Maar het is niet allemaal zonneschijn – de ontwikkeling van de lithiumvoorraad vereist grote investeringen in infrastructuur en er zijn zorgen over mogelijke milieuschade.
Het proces van mijnbouw en raffinage van lithium is bekritiseerd vanwege de impact op het milieu. Lithium wordt meestal aangetroffen in ondergrondse reservoirs en vervuilt vaak waterbronnen in plattelandsgemeenschappen. Bovendien vereist het productieproces verwarming van het erts bij hoge temperaturen, wat alleen kosteneffectief kan worden bereikt door fossiele brandstoffen te verbranden, wat leidt tot de uitstoot van 15 ton koolstofdioxide voor elke geproduceerde ton lithium.
De regering van India zal maatregelen moeten nemen om ervoor te zorgen dat de ontwikkeling van de afzetting duurzaam en met een milieuverantwoorde aanpak gebeurt. Het proces van het winnen van lithium uit de grond is complex en vereist aanzienlijke investeringen in technologie en infrastructuur.