Nieuws
0

Mercedes F1 ‘stuurt’ dit jaar langs 2 assen

Jan Spoelstra

Tijdens de wintertests van de Formule 1 op het circuit van Barcelona verraste Mercedes met het zogenaamde Dual Axis Steering (DAS) systeem.  Dat maakt het mogelijk om op rechte stukken de stand van de voorwielen aan te passen.

Normaal gesproken staat het vlak waarin de voorwielen draaien ligt naar binnen gericht. Dat maakt dat de auto’s beter een bocht insturen en stabieler in de bochten liggen. Maar de Mercedes Coureurs kunnen op rechte stukken het stuur nu ook naar zich toe trekken, waardoor de wielen verticaler komen te staan. Dat verhoogt de topsnelheid vanwege minder rolweerstand. Ook zorgt het voor gelijkmatigere bandenslijtage. Mercedes hoeft nu niet op zoek te gaan naar het ideale compromis tussen topsnelheid op rechte stukken en stabiliteit in de bochten, maar kan voor beide situaties een optimale setup van de voorwielophanging kiezen.

Ferrari Coureur Sebastian Vettel is één van de weinige coureurs die direct reageerde en hij vergeleek het stuursysteem met hardlopen op teenslippers. Een extra vrijheidsgraad van beweging waar je rekening mee moet houden en die de veiligheid wellicht niet ten goede komt. Ook wordt de vergelijking gemaakt met het inmiddels verboden F-Duct van McLaren, een soort luchtkanaal dat de coureurs met da hand dicht konden houden om de luchtweerstand te verlagen en los konden laten om aerodynamische downforce te genereren. Ook de al lang verboden hydraulisch aangestuurde dynamische vering van Williams begin jaren ’90 wordt genoemd in de discussie.

Is dit legaal? Dat was op de tweede testdag, 20 februari, het gesprek van de dag in de paddock. De FIA (internationale autosport federatie) reglementen zeggen dat met het stuur in een bepaalde positie, het centrum van de wielen en de as waarlangs deze draaien ook altijd in één bepaalde positie moeten staan. Daar wordt niet gerept over het in en uit trekken van het stuurwiel. Maar die beweging zorgt er nu wel degelijk voor dat bij een bepaalde rotatie van het stuur de wielen in verschillende standen kunnen staan. Verder staat in de reglementen dat de vering tijdens het rijden niet aangepast mag worden, ook daar kunnen nu vraagtekens bij geplaatst worden.

Het lijkt dus of de overige teams voldoende munitie in handen hebben om bezwaar te maken tegen deze noviteit van Mercedes, maar de FIA heeft de technologie vooralsnog goedgekeurd. Mercedes zegt bovendien al lange tijd contact te hebben met de FIA over deze vondst, en lijkt vol zelfvertrouwen om hier op 15 maart in Melbourne mee aan de start te staan voor de eerste Grand Prix van het jaar. Opvallend detail in de discussie: in de reglementen voor 2021 staat dat het stuurwiel uitsluitend mag roteren.

Onderwerp: Vervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten