Nieuws

Nieuwe EV-batterij laadt tot 80% in 12 minuten en gaat 500.000 kilometer mee

nieuwe ev-batterij
© ElevenES / iStock

Binnen 12 minuten naar 80% geladen, met een levensduur van 500.000 km – en dat zonder zeldzame metalen. Is dit dé doorbraak voor elektrisch rijden in Europa?

Snelladen krijgt een compleet nieuwe betekenis dankzij de Servische batterijontwikkelaar ElevenEs. Hun nieuwste innovatie, de Edge574 Blade Cell, belooft niet alleen een laadtijd van 12 minuten tot 80%, maar biedt ook een levensduur van een halve miljoen kilometer. Daarmee zet het bedrijf een grote stap richting efficiëntere, duurzamere én aantrekkelijkere elektrische mobiliteit.

Meer dan een kilometer per seconde laden

Een van de grootste frustraties bij elektrische auto’s – de laadtijd – lijkt hiermee verleden tijd. De Edge574 Blade Cell haalt een laadtijd van 10 naar 80 procent in slechts 12 minuten bij een omgevingstemperatuur van 25 °C. Dat komt neer op 66 kilometer per minuut of meer dan een kilometer per seconde. Voor wie onderweg even snel wil bijladen, verandert dit de hele gebruikerservaring: koffie halen en doorrijden, zonder laadstress.

Zelfs bij koudere temperaturen blijft de batterij indrukwekkend presteren. Op 10 °C duurt laden tot 80% slechts 18 minuten (650 kW), bij 0 °C 25 minuten (415 kW). En dat terwijl veel andere accutypes onder koude omstandigheden juist significant in prestaties afnemen.

De Edge574 Blade Cell, ontwikkeld door ElevenEs. © ElevenEs

Beter dan lithium-ion

Naast laadsnelheid blinkt de batterij uit in duurzaamheid. Met een cycluslevensduur van ruim 500.000 kilometer vermindert de Edge574 niet alleen de noodzaak tot vervanging, maar sluit deze aan bij de bredere duurzaamheidsdoelen van de sector.

Ter vergelijking: de meeste huidige lithium-ion batterijen halen zo’n 1.000 tot 2.000 laadcycli, goed voor zo’n 250.000 tot 400.000 kilometer. De Edge574 zit daar duidelijk boven, mede dankzij verbeteringen in mechanisch ontwerp, een nieuwe elektrolytenformule en geoptimaliseerde elektrodematerialen. De 15% lagere interne weerstand speelt hierin een cruciale rol.

Modulair ontwerp

De batterij is ontworpen voor zowel cell-to-pack (CTP) als cell-to-body (CTB) integratie, waarmee autofabrikanten meer vrijheid krijgen in het ontwerp van elektrische voertuigen. Dit betekent een hogere energiedichtheid op het pack-niveau en dus een groter rijbereik zonder dat de afmetingen van het accupakket toenemen.

Met 190 Wh/kg en 420 Wh/l aan gravimetrische en volumetrische dichtheid scoort de batterij uitstekend binnen de LFP-categorie. Daarmee bewijst ElevenEs dat LFP-technologie – bekend om veiligheid en stabiliteit – niet hoeft in te boeten op prestaties.

Autofabrikanten die de Edge574 gebruiken krijgen meer vrijheid in het ontwerp van het voertuig.© ElevenEs

Klaar voor elk klimaat

De Edge574 is ontworpen voor extreme omstandigheden, met een temperatuurbereik van -30 tot +60 °C. Dit is essentieel voor de wereldwijde EV-markt, waarin voertuigen moeten presteren van Scandinavische winters tot Mediterrane zomers.

In veel huidige EV’s daalt de laadsnelheid en actieradius aanzienlijk bij vrieskou. De nieuwe cel van ElevenEs behoudt daarentegen zijn nominale capaciteit zelfs bij -30 °C, wat betekent dat ook berijders in koude klimaten minder afhankelijk worden van verwarming en accuvoorconditionering.

LFP wordt steeds aantrekkelijker

Traditioneel worden LFP-batterijen als minder energiedicht beschouwd dan NMC (nikkel-mangaan-kobalt), maar dat nadeel wordt steeds kleiner door technologische verbeteringen. LFP heeft daarentegen grote voordelen qua veiligheid, duurzaamheid en kostprijs – en dat zijn precies de parameters waar de industrie nu op focust.

Dankzij Europese regelgeving en het streven naar minder afhankelijkheid van kritieke grondstoffen zoals kobalt en nikkel, wordt LFP steeds aantrekkelijker. ElevenEs – met zijn productie in Subotica, Servië – zit hiermee strategisch gunstig voor de Europese EV-markt.

Eindelijk een kantelpunt?

Met de Edge574 positioneert ElevenEs zich als pionier in de Europese batterij-industrie. In een wereld die worstelt met laadangst, netcongestie en batterij-afval, biedt deze technologie een krachtig tegenantwoord. Als de beloften worden waargemaakt, zou dit wel eens een kantelpunt kunnen zijn in de transitie naar écht breed geaccepteerde elektrische mobiliteit.

Onderwerp:
DuurzaamheidVervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten