De Chinese MIIT heeft (al dan niet bewust) de specificaties van de nieuwste elektrische auto van Xiaomi gelekt. De EV biedt een indrukwekkend rijbereik tegen een scherpe prijs.
De Chinese technologiegigant Xiaomi zet met de YU7 vol in op de elektrische automarkt. De nieuwe elektrische crossover SUV-model belooft een ongekende actieradius van 770 kilometer, die direct concurreert met gevestigde spelers zoals Tesla.
De YU7 is voorzien van een krachtige 96,3 kWh-batterij en komt beschikbaar in verschillende aandrijflijnen, waaronder een enkele motor en een dual-motor all-wheel-drive variant.
Xiaomi versus Tesla
De Model Y van Tesla is al jaren een favoriet in de elektrische SUV-markt. Met de introductie van de YU7 van Xiaomi krijgt Tesla er een serieuze concurrent bij, op de Chinese markt dan toch.


Waar de vernieuwde Tesla Model Y een maximale actieradius van 719 kilometer haalt in de Long Range-uitvoering, doet de YU7 daar nog een schep bovenop met zijn indrukwekkende 770 kilometer. Daarnaast biedt de YU7 een dual-motor versie met een gecombineerd vermogen van 508 kW (691 pk) en een topsnelheid van 253 km/u. De Tesla Model Y Long Range haalt daarentegen een maximumsnelheid van 217 km/u. Xiaomi zet hiermee in op zowel efficiëntie als prestaties, terwijl Tesla vertrouwt op zijn gevestigde merknaam en netwerk van Superchargers.
Elektrische auto’s van Xiaomi
De YU7 is niet de eerste EV van Xiaomi. De technologiereus lanceerde eerder al de SU7 als concurrent voor de Tesla Model 3. De nieuwe YU7 neemt duidelijk ontwerpelementen over van hun eerste EV.

Dit betekent onder andere een aerodynamisch profiel met semi-verzonken deurgrepen, frameloze buitenspiegels en kenmerkende vijfspaaks velgen. De voorzijde wordt gekenmerkt door “teardrop”-koplampen en een sportieve bumper, terwijl de achterkant een “ducktail”-spoiler en doorlopende LED-verlichting bevat.

Een interessant aspect van de YU7 is dat er zowel versies mét als zonder LiDAR beschikbaar zullen zijn. Dit suggereert dat Xiaomi, net als Tesla, werkt aan autonome rijtechnologie die grotendeels afhankelijk is van camera’s. De versies met LiDAR kunnen mogelijk geavanceerdere rijhulpsystemen bieden, terwijl de goedkopere modellen een puur vision-based aanpak hanteren. Dit sluit aan bij Xiaomi’s bredere strategie om zijn software-ecosysteem naadloos te integreren in zowel auto’s als smartphones.
Betaalbare premium-EV
Xiaomi’s YU7 zal naar verwachting een vanafprijs krijgen van ongeveer 250.000 yuan, dat is ongeveer 31.700 euro. Dat is een stuk goedkoper dan de Tesla Model Y, die een startprijs heeft van bijna 46.000 euro. Dit kan Xiaomi helpen om marktaandeel te veroveren in de Chinese markt, waar Tesla de afgelopen jaren een stevige afname in populariteit zag.
Niet voor de Nederlandse markt
Helaas zal deze elektrische SUV waarschijnlijk niet op de Nederlandse markt verschijnen. Hoewel de Xiaomi YU7 een veelbelovende nieuwkomer is op de EV-markt, lijkt het onwaarschijnlijk dat hij snel naar Nederland komt. De lancering lijkt vooral gericht op China. Daarnaast is Xiaomi’s vorige model, de SU7, ook exclusief op de Chinese markt gebleven. Dat suggereert dat de YU7 een zelfde pad zal volgen.
Als Xiaomi met zijn EV’s kan doorbreken in China, vergroot dat de kans op een wereldwijde uitbreiding. China is momenteel de grootste markt voor elektrische voertuigen, en een succesvol model als de YU7 kan Xiaomi de financiële en technologische middelen bieden om ook andere regio’s te betreden.
Lees ook: Ingenieurs halen batterijen van Tesla en BYD uit elkaar en vinden opvallende verschillen