Indra Waardenburg
Op vrijdag 15 maart presenteerde het Human Power Team van de TU Delft en de VU Amsterdam het ontwerp van zijn nieuwe ligfiets (VeloX3), waarmee het in september tijdens de veertiende World Human Powered Speed Challenge in Nevada het wereldrecord wil verbreken.
Ondanks dat de studenten de afgelopen twee jaar de race wonnen, overtroffen zij met 129 km/h niet het huidige wereldrecord dat met 133 km/h op naam staat van de Canadees Sam Whittingham. De VeloX3 moet hier verandering in brengen.
Net als voorgaande jaren zal Sebastiaan Bowier één van de fietscoureurs zijn. Als tweede renner doet Wil Baselmans (Nederlands mountainbikekampioen) mee, die vorig jaar samen met Alwin Visker was geselecteerd voor het uurrecord. ‘Dit jaar richten we ons alleen op het snelheidsrecord in Amerika en maken wij de fiets om de renners -die allebei 1,93 m lang zijn- heen’, vertelt teamleider Wouter Lion.
Lees verder onder de afbeelding
Artist impression van de nieuwe VeloX3. (Copyright: HPT Delft)
De nieuwe fiets krijgt voor het eerst achterwielaandrijving, waardoor de fiets aan de voorkant zo’n 4 cm smaller kon worden. Dit scheelt volgens de berekeningen ongeveer 15 % aan luchtweerstand. Lion: ‘Vorig jaar maakte het team gebruik van een elliptische aandrijflijn, waardoor de neus van de fiets kleiner kon. Wij gaan echter weer voor een ronde aandrijflijn waarmee je meer vermogen genereert.’ De achterwielaandrijving maakt gebruik van planetaire overbrenging. Deze constructie, waarbij de drijvende as en de aangedreven as op één lijn liggen, zorgt volgens Lion voor een één op drie versnelling.
Verder maakt de ligfiets gebruik van nieuwe banden die de helft minder rolweerstand opleveren. Deze banden slijten wel makkelijker dan de eerder gebruikte banden, maar het team geeft aan hier niet mee te zitten omdat de race maar een uur duurt.