Jan Spoelstra
De Koninklijke Marine heeft een contract gesloten met Thales voor de levering en installatie van de nieuwe NS100 radar op de in 1998 in dienst gestelde Zr. Ms. Rotterdam.
De nieuwe radar vervangt het dertig jaar oude radarsysteem dat bij de bouw van het amfibisch transportschip van een ander marineschip gehaald werd. De NS100 staat aan de basis van de vuurleiding van de diverse wapensystemen aan boord van de Rotterdam, alsmede voor het Goalkeeper-kanon tegen inkomende luchtdoelen.
De nieuwe NS100 radar bouwt een driedimensionaal beeld op door een reguliere scan. Uniek is dat de radar dit combineert met de flexibele radarbundels uit ‘tegels’ – die als zend- en ontvangstmodule fungeren – met AESA-technologie (Active Electronically Scanned Array). Daardoor kan de radar vooruitlopend op de rotatie alvast vooruit en achteraf ook achteruit kijken. ‘Multifunctioneel dankzij de dual axis multi-beam’, zo noemt Thales deze innovatie, die zowel een detailbeeld als een overzichtsbeeld genereert.
De installatie van de radar aan boord van de Rotterdam past ook in het beleid van de Koninklijke Marine om dezelfde AESA-technologie toe te passen op de meeste van haar schepen. Dat geeft logistieke voordelen bij het onderhoud van de schepen, maar ook in de opleiding van de mensen die ermee moeten werken.
De versie van de NS100 waar de Koninklijke Marine nu voor gekozen heeft, combineert een S-band radar met een IFF-systeem (Identification Friend or Foe) om vast te kunnen stellen of een schip of vliegtuig bekend is. Daarnaast kan de radar voorzien worden van een infraroodcamera, AIS en ADS-B ontvangers (waarmee schepen, respectievelijk vliegtuigen, zich kenbaar moeten maken) en een LPI-radar (Low Probability of Intercept).
Deze laatste navigatieradar geeft een signaal af met slechts het vermogen van een mobiele telefoon, om zo onzichtbaar te blijven. De grote S-band radar kan namelijk niet altijd aan staan, aangezien deze direct je positie verraadt wanneer een vijand de nodige voelsprieten heeft uitgeÂstoken.