Nieuws

Ongelooflijk apparaat produceert benzine uit niets: “ik kan niet geloven dat dit werkt”

© Aircela

Benzine uit de lucht? een Amerikaanse startup maakt fossielvrij tanken mogelijk zonder aanpassingen aan je auto, en het werkt écht.

Meer dan 90 procent van alle voertuigen wereldwijd rijdt nog altijd op benzine. Ondanks de wereldwijde roep om elektrificatie en duurzame alternatieven, blijft fossiele brandstof het hart van onze mobiliteit, industrie en logistiek. Maar die afhankelijkheid heeft een prijs: CO2-uitstoot, luchtvervuiling en een versnellende klimaatverandering.

Een definitieve overstap naar elektrisch vervoer of waterstof vraagt om grootschalige aanpassingen aan infrastructuur en voertuigen. Die barrières zijn voor veel gebruikers, zeker in minder ontwikkelde gebieden of in industriële omgevingen, nog onoverkomelijk.

Maar wat als je fossielvrij zou kunnen tanken zonder iets aan je auto, tankstation of infrastructuur te veranderen?

Brandstof uit de lucht

In hartje Manhattan onthulde het New Yorkse bedrijf Aircela een apparaat dat klinkt als sciencefiction: een koelkastformaat machine die benzine maakt… uit lucht. Geen fossiele bron, geen raffinaderij, geen CO2-schuld.

Het geheim? Een geïntegreerd systeem dat CO2 direct uit de atmosfeer haalt (direct air capture, DAC) en deze ter plekke omzet in synthetische benzine. De brandstof is compatibel met elke verbrandingsmotor. Geen ethanol, geen zwavel, geen zware metalen. En het systeem draait volledig op hernieuwbare elektriciteit.

Het systeem haalt CO2 uit de lucht en zet deze ter plekke om in synthetische benzine. © Aircela

Geen proefopstelling, maar een werkend product

Volgens CEO Eric Dahlgren is dit geen proefopstelling, maar een werkend product: “We hebben geen prototype gebouwd, maar een functionerende machine die klaar is voor gebruik in echte omgevingen.”

Waar traditionele synthetische brandstofproductie vaak grootschalig en gecentraliseerd is, kiest Aircela voor een radicaal andere aanpak. Hun systeem is compact, modulair en bedoeld voor decentrale inzet. Denk aan off-grid locaties, industrieterreinen, commerciële toepassingen of zelfs bij mensen thuis.

Volgens het bedrijf is de installatie plug-and-play: met minimale installatie kan het apparaat benzine produceren op basis van lucht en elektriciteit. Dat maakt het systeem ook interessant voor noodsituaties of afgelegen gebieden waar brandstoftoevoer lastig is.

“Nooit gedacht dat dit zou werken”

Voormalig Porsche-topman Karl Dums gaf tijdens de lancering toe dat hij aanvankelijk sceptisch was: “Ik dacht eerlijk gezegd dat dit nooit zou werken. Maar ik had het mis. Aircela verdient mijn volledige respect.”

Die erkenning is belangrijk. Traditionele autofabrikanten en brandstofleveranciers staan niet bekend om hun openheid voor disruptieve innovaties. Dat juist iemand uit de oude garde zich zo positief uitlaat, onderstreept de mogelijke impact van deze technologie.

Ook strategische investeerders geloven in het concept. Zo stak Maersk Growth, het investeringsvehikel van scheepvaartgigant A.P. Moller-Maersk, geld in het bedrijf. Hun doel: de maritieme sector verduurzamen met synthetische, koolstofneutrale brandstoffen.

Resultaat van jarenlange wetenschap

De wetenschappelijke basis van de technologie ligt bij Klaus Lackner, een pionier op het gebied van directe luchtvangst. Zijn werk vormde het fundament voor Aircela’s systeem. In samenwerking met de oprichters Mia en Eric Dahlgren werd het onderzoek vertaald naar een commercieel product, klaar voor de markt.

Sinds de oprichting in 2019 wist het bedrijf razendsnel te schakelen: van laboratorium naar testfase, en nu naar demonstratie in de praktijk.

Een zijaanzicht van Aircela’s machine met de geïntegreerde brandstofverstuiver. © Aircela

Commerciële uitrol

De eerste commerciële uitrol staat gepland voor herfst 2025. Daarbij richt Aircela zich met name op commerciële gebruikers, afgelegen locaties en industriële toepassingen. Denk aan mijnbouw, bouwplaatsen, landbouw en logistiek – sectoren waar elektrificatie nu nog lastig is, maar waar een CO2-neutrale benzine wél een verschil kan maken.

Kritiek

Critici wijzen op de energie-intensiviteit van synthetische brandstof. Die kritiek is terecht: DAC en brandstofsynthese vereisen veel elektriciteit. Maar als die energie uit zon of wind komt, dan is de CO2-balans alsnog positief. En belangrijker nog: het systeem sluit perfect aan op bestaande motoren en infrastructuur.

Dat maakt Aircela’s oplossing geen concurrent van de elektrische auto, maar een broodnodige aanvulling voor sectoren waar de overstap naar batterij-elektrisch voorlopig nog ver weg is.

Fossielvrije brandstof

De tijd zal leren of Aircela echt de revolutie ontketent die het belooft. Maar als de techniek schaalbaar en betaalbaar blijkt, kan dit wel eens de ontbrekende schakel zijn in de energietransitie: fossielvrije brandstof, zonder aanpassingen, en gewoon uit lucht.

Misschien is het straks niet de oliebron, maar de lucht om ons heen die onze tank vult.

3D-render van de machine voor een huis. Hebben we straks allemaal een Benzine-apparaat voor onze garagepoort staan? © Aircela
Onderwerp:
DuurzaamheidInnovatie

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten