Nieuws

Opkomst van de Chinese Luchtvaartindustrie: Van Kopiëren naar Innovatie

Leo Vogels – In de afgelopen decennia heeft de Chinese luchtvaartindustrie een opmerkelijke transformatie ondergaan, waarbij het land is geëvolueerd van een luchtvaartvolger naar een serieuze speler in de mondiale markt. Wat begon als een sector die voornamelijk vertrouwde op het kopiëren en produceren van buitenlandse vliegtuigen, heeft zich ontwikkeld tot een broedplaats voor innovatie en technologische vooruitgang.

Dankzij een combinatie van strategische investeringen, overheidssteun en ambitieuze doelstellingen heeft China gestaag zijn positie versterkt in alle aspecten van de luchtvaartindustrie. Van vliegtuigontwerp en productie tot luchthaveninfrastructuur en luchtvaartmaatschappijen. Het land heeft zichzelf gepositioneerd als een geduchte concurrent voor traditionele wereldleiders zoals de Verenigde Staten en Europa.

Een cruciale factor in het succes van de Chinese luchtvaartindustrie is de groeiende binnenlandse markt. Met de opkomst van een groeiende middenklasse en een toenemende vraag naar luchtvervoer, hebben Chinese luchtvaartmaatschappijen enorme vloten opgebouwd en zijn ze uitgegroeid tot enkele van de grootste ter wereld. Bovendien heeft de Chinese overheid ambitieuze plannen gelanceerd om honderden nieuwe luchthavens te bouwen en de infrastructuur te verbeteren, waardoor de vraag naar zowel binnenlandse als internationale reizen naar verwachting verder zal toenemen.

De Chinese luchtvaartindustrie heeft ook grote sprongen gemaakt op het gebied van vliegtuigontwerp en productie. Van regionale vliegtuigen tot grotere passagiersvliegtuigen en zelfs commerciële drones, Chinese fabrikanten hebben aanzienlijke vooruitgang geboekt in het ontwikkelen van innovatieve en concurrerende producten. Het succes van bedrijven zoals Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) met hun C919-vliegtuig, dat is ontworpen om te concurreren met gevestigde spelers zoals Boeing en Airbus, is een duidelijke indicatie van de ambitie en het potentieel van de Chinese luchtvaartindustrie.

Dit coverartikel verkent de opkomst van de Chinese luchtvaartindustrie en werpt een licht op de factoren die hebben bijgedragen aan haar snelle groei en ontwikkeling. We onderzoeken de uitdagingen en kansen waarmee de sector wordt geconfronteerd, de impact van de Chinese luchtvaart op de mondiale markt en wat de toekomst zou kunnen brengen voor deze snel evoluerende industrie.

 COMAC

Luchtvaartmaatschappij China Eastern Airlines heeft onlangs de eerste commerciële vlucht uitgevoerd met een C919 van de Chinese vliegtuigbouwer Comac. Het toestel vloog van Shanghai naar Peking.

Aan boord waren meer dan 130 passagiers, Het toestel is de Chinese variant van de Boeing 737 en de Airbus A320 en daarmee gaat Comac de concurrentie aan met de Amerikaanse en Europese vliegtuigbouwers.

Comac maakt al jaren vliegtuigen, maar was tot nu toe een kleine speler. De vliegtuigmarkt voor toestellen vanaf zo’n honderd zitplaatsen is verdeeld tussen Airbus en Boeing. Met name de Europese fabrikant Airbus is de afgelopen jaren zeer actief geweest op de Chinese markt omdat Boeing meer last had van handelsspanningen tussen China en de Verenigde Staten en omdat de Amerikaanse fabrikant de 737 MAX-toestellen lange tijd aan de grond moest houden na twee crashes.

Comac ontwikkelt de C919 sinds 2008 en presenteerde in 2015 het eerste prototype van het toestel. Alhoewel de C919 in China wordt gemaakt, is bouwer Comac voor veel onderdelen afhankelijk van westerse bedrijven, zoals het Amerikaanse General Electric en Honeywell en het Franse Safran. Die afhankelijkheid past uitdrukkelijk niet in de strategie van de CEO van Comac (zie “Strategie van de CEO”)

COMAC staat voor Commercial Aircraft Corporation of China, Ltd. Het is een Chinese vliegtuigfabrikant die verantwoordelijk is voor het ontwerpen en produceren van commerciële vliegtuigen. COMAC werd opgericht in 2008 en heeft zijn hoofdkantoor in Shanghai, China.

Een van de meest bekende vliegtuigmodellen van COMAC is de C919, een narrow-body passagiersvliegtuig dat concurreert met de Airbus A320 en de Boeing 737. De C919 is ontworpen om plaats te bieden aan ongeveer 168 passagiers en heeft een bereik van ongeveer 4.075 kilometer. Het vliegtuig heeft als doel om de dominantie van Airbus en Boeing op de markt voor narrow-body vliegtuigen uit te dagen.

De ontwikkeling van de C919 begon in 2008, en het eerste prototype werd onthuld in 2015. Sindsdien heeft COMAC verschillende testvluchten uitgevoerd en is het bezig met het verkrijgen van de vereiste certificeringen van luchtvaartautoriteiten. COMAC heeft ook orders ontvangen van verschillende luchtvaartmaatschappijen, voornamelijk uit China, maar ook enkele internationale klanten.

Naast de C919 werkt COMAC ook aan andere projecten, zoals de ARJ21, een regionaal passagiersvliegtuig, en de CR929, een wide-body vliegtuig dat in samenwerking met het Russische bedrijf UAC wordt ontwikkeld.

COMAC is een belangrijk onderdeel van de inspanningen van China om zijn positie in de wereldwijde luchtvaartindustrie te versterken. De Chinese overheid heeft aanzienlijke investeringen gedaan om de ontwikkeling en productie van vliegtuigen te ondersteunen en COMAC te helpen concurreren met gevestigde vliegtuigbouwers zoals Airbus en Boeing.

Hier zijn enkele algemene cijfers en feiten over de Chinese luchtvaartindustrie:

  • Passagiersvervoer: China is de op een na grootste luchtvaartmarkt ter wereld na de Verenigde Staten. In 2019 vervoerden Chinese luchtvaartmaatschappijen meer dan 660 miljoen binnenlandse passagiers en ongeveer 170 miljoen internationale passagiers.
  • Vliegtuigvloot: China heeft een snelgroeiende vliegtuigvloot. Volgens gegevens van 2020 had China ongeveer 3.900 vliegtuigen in dienst, waarvan het merendeel narrow-body vliegtuigen zoals de Airbus A320 en de Boeing 737.
  • Luchtvaartmaatschappijen: China heeft verschillende grote luchtvaartmaatschappijen, waaronder Air China, China Eastern Airlines, China Southern Airlines en Hainan Airlines. Deze maatschappijen bedienen zowel binnenlandse als internationale routes.
  • Luchthavens: China heeft een uitgebreid netwerk van luchthavens. Volgens gegevens van 2020 had China meer dan 240 civiele luchthavens, waarvan enkele grote hubs zoals de luchthavens van Beijing, Shanghai en Guangzhou.
  • Luchtvaartindustriebedrijven: Naast COMAC zijn er ook andere belangrijke spelers in de Chinese luchtvaartindustrie, zoals AVIC (Aviation Industry Corporation of China) en AECC (Aero Engine Corporation of China). Deze bedrijven zijn betrokken bij de productie van vliegtuigen, motoren en andere luchtvaartgerelateerde componenten.

Het is belangrijk op te merken dat de Chinese luchtvaartindustrie de afgelopen jaren aanzienlijke groei heeft doorgemaakt en er voortdurende inspanningen zijn om de binnenlandse productiecapaciteit te vergroten en de afhankelijkheid van buitenlandse vliegtuigbouwers te verminderen. Dat is met de bouw van de C919 nog niet gelukt….

Strategie van de CEO He Dongfeng (en Secretaris van Chinese Communistische Partij

“We hebben een historische sprong gemaakt in de Chinese zakenjetindustrie van niets naar iets en zijn begonnen aan een nieuwe reis voor de Chinese trunk liner-industrie om zich te ontwikkelen van zwak naar sterk. Kijkend naar de toekomst, zijn we vol vertrouwen dat COMAC zich zal ontwikkelen naar een nieuwe fase en een nieuwe reis zal beginnen. We zullen hoge doelen stellen en verheven ambities hebben, de algemene regeling van “Drie Stappen” stevig implementeren, ernaar streven de fasedoelstellingen van “Drie Enen” en de worstelende doelstellingen van “Twee Bouwen” te bereiken, volharden in het opbouwen van COMAC tot een luchtvaartonderneming van “Vier Wereldklassen”, en een bijdrage leveren aan de opbouw van een modern krachtig socialistisch land.   We zullen altijd de strategie handhaven om te streven naar autonome controle over belangrijke kerntechnologie en onophoudelijk de kerncompetentie van de hoofdfabrikant verbeteren om een onafhankelijk merk met internationale invloed op te bouwen. We zullen de partijdiscipline volledig versterken, ons houden aan principes van “streng zijn in partijopbouw, partijafdelingen versterken, krachtig toezicht implementeren en massaorganisaties verenigen”.  Laten we ons nauw verenigen rond het Centraal Comité van de CPC met kameraad Xi Jinping als de kern, de Xi Jinping-gedachte over socialisme met Chinese kenmerken voor een nieuw tijdperk en de geesten van het 20e CPC Nationale Congres verder bestuderen en implementeren, trouw blijven aan de oorspronkelijke ambitie, de missie onthouden en nieuwe en grotere bijdragen leveren aan het realiseren van de Chinese droom van de grote verjonging van de Chinese natie.”

Conclusie

De westerse luchtvaartindustrie staat voor een grote uitdaging: de opkomende Chinese luchtvaartindustrie. China heeft de afgelopen jaren enorme investeringen gedaan in de ontwikkeling van eigen vliegtuigen, luchthavens en luchtvaartmaatschappijen. Het land heeft ook een grote binnenlandse markt, die naar verwachting de grootste ter wereld zal worden. Hoe kan de westerse luchtvaartindustrie deze concurrentie het hoofd bieden?

Een mogelijke strategie is om zich te richten op innovatie en kwaliteit. De westerse luchtvaartindustrie heeft een lange geschiedenis van technologische vooruitgang en veiligheidsnormen. Door te blijven investeren in onderzoek en ontwikkeling, kan de westerse luchtvaartindustrie haar voorsprong behouden of vergroten op het gebied van duurzaamheid, efficiëntie en comfort. Ook kan de westerse luchtvaartindustrie haar reputatie als betrouwbare en klantgerichte partner versterken, door in te spelen op de behoeften en wensen van de reizigers.

Een andere mogelijke strategie is om samen te werken met de Chinese luchtvaartindustrie. De westerse en de Chinese luchtvaartindustrie hebben beide hun eigen sterke punten en zwaktes. Door middel van samenwerking kunnen ze van elkaar leren en elkaar aanvullen. Zo kunnen ze gezamenlijk nieuwe markten aanboren, kosten besparen en risico’s spreiden. Ook kunnen ze bijdragen aan een betere regulering en standaardisering van de internationale luchtvaartsector.

De westerse luchtvaartindustrie kan dus niet achterblijven bij de opkomende Chinese luchtvaartindustrie. Ze moet zich aanpassen aan de veranderende omstandigheden en kansen benutten. Door innovatie, kwaliteit en samenwerking kan de westerse luchtvaartindustrie haar positie behouden of verbeteren in de mondiale luchtvaartmarkt.

Onderwerp:
DuurzaamheidLogistiekMilieuMobiliteit

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief

Relevante berichten
×