Hoewel EV’s aanzienlijk milieuvriendelijker zijn dan hun fossiele tegenhangers, ontstaat er een groot probleem wanneer hun batterijen het einde van hun leven bereiken. Het Amerikaanse bedrijf re/cell biedt een innovatieve oplossing voor dit groeiende probleem.
Analisten voorspellen dat er tegen 2030 wereldwijd maar liefst 145 miljoen EV’s op de weg zullen rijden. Recycling en hergebruik zijn daarom cruciale pijlers om de EV-revolutie écht duurzaam te maken.
Van Tesla-batterijen naar modulaire accublokken
In plaats van versleten EV-batterijen naar de stort te sturen, ontwikkelt re/cell modulaire lithium-ion accublokken op basis van gerecyclede Tesla-batterijen. Dit niet alleen verlengt de levensduur van bestaande cellen, maar creëert ook een duurzame en efficiënte energiebron voor diverse toepassingen, zoals drones en lichte elektrische voertuigen.
“Er liggen letterlijk miljarden lithium-ion cellen opgeslagen in gebruikte Tesla-accupakketten die snel en economisch kunnen worden hergebruikt voor de snelgroeiende secundaire batterijenmarkt,” aldus Chad Maglaque, oprichter en CEO van re/cell.

Met de introductie van een gepatenteerde modulaire accustructuur speelt het bedrijf in op de groeiende vraag naar betrouwbare, hergebruikte energieopslag.
Drone-batterijen met topprestaties
re/cell richt zich in eerste instantie op de ontwikkeling van standaardisatie binnen de markt voor zware drones en UAV’s. Dit segment groeit explosief, onder andere binnen sectoren als landbouw, beveiliging, inspectie, fotografie en vrachtvervoer.
Door gebruikte cellen zorgvuldig te demonteren, te testen en opnieuw samen te stellen, produceert re/cell krachtige en betrouwbare batterijen met een capaciteit variërend van 12 tot 48 ampère-uur. De accublokken zijn voorzien van slimme technologie, waaronder een LED-brandstofmeter, stroomdetectie, laadwaarschuwingen en geavanceerde veiligheidsbescherming.
Dankzij CAN/SMBus-communicatie kunnen gebruikers in real-time de status van hun batterij monitoren.

3 krachtige accublokken
re/cell heeft drie verschillende accublokconfiguraties onthuld, specifiek ontworpen voor zware toepassingen. Alle modellen werken op 44,4V en variëren in capaciteit en gewicht:
- 17Ah-model: 755Wh energieopslag, 3.310g gewicht, 100A piekstroom
- 23Ah-model: 1.020Wh energieopslag, 4.420g gewicht, 140A piekstroom
- 46Ah-model: 2.040Wh energieopslag, 8.840g gewicht, 280A piekstroom
Elk model is uitgerust met geïntegreerde crossflow-koeling en AS150U-connectoren met vonkbescherming. Het 46Ah-model bevat daarnaast een extra Molex-plug voor bredere compatibiliteit.
Duurzaamheid voorop
De aanpak van re/cell sluit naadloos aan bij de principes van de circulaire economie. Door batterijen een tweede leven te geven, wordt de vraag naar nieuwe grondstoffen verminderd en de milieu-impact van batterijafval drastisch verlaagd. Dit is niet alleen goed nieuws voor de EV-sector, maar ook voor industrieën die op zoek zijn naar duurzame en betaalbare energieoplossingen.
De combinatie van innovatie, hergebruik en efficiëntie maakt de technologie van re/cell een veelbelovende stap richting een groenere toekomst. Tesla-batterijen krijgen zo een tweede leven en helpen de wereld nog een keer vooruit te stuwen.