Porsche heeft aangekondigd aandeelhouder te worden in VARTA, een bedrijf dat de laatste tijd te maken heeft gehad met ernstige financiële problemen.
Porsche en de huidige grootaandeelhouder van VARTA, de Oostenrijkse ondernemer Michael Tojner, hebben een akkoord bereikt waarbij beide partijen elk ongeveer 32 procent van de aandelen in handen krijgen. Deze investering, die in totaal 60 miljoen euro bedraagt, wordt gelijkelijk verdeeld tussen Porsche en Tojner. Voor Tojner betekent dit echter het verlies van de meerderheid van zijn aandelen, terwijl schuldeisers van VARTA nu de controle over ongeveer 36 procent van het bedrijf krijgen. Een ander belangrijk aspect van de deal is dat VARTA van de beurs zal verdwijnen, waardoor het bedrijf zich kan herstructureren zonder de druk van publieke markten.
Voor Porsche is deze investering meer dan alleen een financiële reddingsactie. VARTA speelt een sleutelrol in de productie van lithium-ioncellen, een cruciaal component in de hybride en elektrische voertuigen van Porsche, zoals de 911 Carrera GTS. Het voortbestaan van VARTA is daarom van groot strategisch belang voor Porsche, aangezien de autofabrikant zijn positie in de markt voor elektrische voertuigen verder wil versterken. Naast de investering in VARTA heeft Porsche ook een meerderheidsbelang verworven in VARTA’s dochteronderneming, V4DRIVE Battery, die gespecialiseerd is in de productie van deze geavanceerde accucellen.
De uitdagingen van VARTA
VARTA, opgericht in 1887, was ooit een symbool van Duitse innovatie in batterijtechnologie. Enkele jaren geleden leek het bedrijf te profiteren van de groeiende vraag naar kleine draadloze apparaten zoals oordopjes, wat investeerders vertrouwen gaf in het bedrijf. Echter, een combinatie van verminderde vraag in belangrijke markten en stijgende productiekosten leidde tot een neerwaartse spiraal voor het bedrijf. In een poging om de kosten te verlagen, kondigde VARTA vorig jaar aan dat het 800 banen zou schrappen, wat neerkwam op ongeveer 17 procent van het totale personeelsbestand.
De financiële situatie van VARTA was zo kritiek dat het bedrijf genoodzaakt was een schuldherschikking aan te vragen. De nieuwe deal met schuldeisers brengt de schuld van het bedrijf terug van 485 miljoen naar 200 miljoen euro, dankzij een schuldkwijtschelding. Bovendien krijgt VARTA langer de tijd om zijn resterende leningen terug te betalen en is er afgesproken dat het bedrijf opnieuw een lening zal ontvangen om de herstructurering voort te zetten.