Mischa Brendel
- Lignine vervangt bitumen
- Veelbelovende resultaten
Vorige week werd in Zeeland het eerste bio-asfaltproefvak met lignine officieel geopend. De lignine, een houtachtige stof, vervangt deels het bitumen in het asfalt. Er zijn in Zeeland drie proefvakken van elk 70 m lang aangelegd: één met normale lagetemperatuurasfalt, één met lagetemperatuurasfalt met lignine, en een referentievak met hogetemperatuurasfalt. Een proef van twee jaar moet uitwijzen of lignine een goede vervanger is van bitumen bij de aanleg van asfaltwegen.
Het project is een samenwerking tussen Wageningen UR Food & Biobased Research, het Asfalt Kennis Centrum (AKC), Zeeland Seaports, Economische Impuls Zeeland, Cargill en aannemer H4A. Laatstgenoemde maakte het asfalt en legde de proefvlakken aan. ‘Bitumen is een vloeistof, maar de lignine is een poeder, daarom moesten we dit nu nog handmatig toevoegen in onze fabriek’, vertelt H4A-bedrijfsleider Martijn Verschuren. Het aanleggen van de proefvlakken verliep zonder problemen en de leek ziet geen verschil tussen de vakken. Verschuren: ‘Al ruikt het asfalt met lignine wel anders.’
Hoewel voor deze proef alleen bio-asfalt is gebruikt voor de 6 à 7 cm dikke deklaag, denkt dr.ing. Richard Gosselink, coördinator van het van Wageningen UR dat ook het volledige wegdek van bio-asfalt gemaakt kan worden: ‘Niet alleen heeft bitumen een fossiele oorsprong, maar steeds vaker zijn de kwalitatieve eigenschappen ervan onvoldoende voor gebruik. Als wij aantonen dat lignine een goede vervanger van bitumen is, dan zou het natuurlijk mooi zijn als het op den duur bitumen helemaal vervangt.’ Bij de huidige proef vervangt de lignine slechts de helft van het bitumen.
Nog een nadeel van bitumen is dat het steeds duurder wordt, terwijl lignine veelal een restproduct is van bijvoorbeeld de papierindustrie of bij de productie van tweede generatie bio-ethanol. Gosselink: ‘Voor deze proef hebben we de lignine elders in de wereld besteld, maar het is heel eenvoudig verkrijgbaar. Zo kun je het gemakkelijk winnen uit hout, stro en gras.’
Het bio-asfalt heeft zich in het lab al bewezen. Daar bleek lignine gemakkelijk te verwerken en goed te plakken. Ook de uv-stabiliteit en de dimensiestabiliteit zijn niet slechter dan die van bitumen. Een goede dimensiestabiliteit houdt in dat het asfaltdek nauwelijks krimpt of uitzet door seizoensinvloeden.
Die seizoensinvloeden zijn een van de onderzoeksaspecten van de tweejarige proef. Hiertoe vinden er met regelmaat proefboringen in het asfalt plaats, waarbij het AKC de boormonsters onderzoekt. Ook kijken de deelnemende partijen of het bio-asfalt leidt tot een lagere rolweerstand. Gosselink: ‘Daardoor zal de weg mogelijk ook geluidsarmer zijn en zal het verkeer minder brandstof verbruiken, waardoor er ook op dat aspect nog op fossiele brandstof wordt bespaard.’