Indra Waardenburg
In het weekend van 20 en 21 april heeft BAM Wegen in opdracht van Rijkswaterstaat twee demonstratievakken aangelegd op de A18 bij Varsseveld. De vakken van elk 500 m lang bevatten twee innovatieve typen zeer open asfaltbeton (zoab).
Het eerste vak bestaat uit het zogenaamde laag energie asfaltbeton-poreus asfalt+ (leab-pa+), dat bij een temperatuur van 100 °C (in plaats van 165 °C) geproduceerd wordt. Deze temperatuurverlaging zorgt voor een afname van 30 tot 40 % van het energieverbruik en de uitstoot van koolstofdioxide. ‘De eigenschappen van dit type zoab is verder gelijk aan standaard zoab+ (zoab met 1 % extra bitumen red.)’, vertelt Marco Oosterveld, wegbouwkundig adviseur bij BAM Wegen. Het bedrijf legde eind 2010 al een proefvak met leab-pa+ aan op de provinciale weg N314 bij Zutphen.
Het tweede vak bestaat uit zoab waar acrylvezels aan toegevoegd zijn. Oosterveld: ‘Deze acrylvezels moeten de erosie van bitumen vertragen, waardoor de levensduur verlengd wordt.’ De acrylÂvezels van enkele millimeters lang en zo’n 10 µm dik zijn niet goedkoop, maar dat is volgens Oosterveld terug te verdienen met de verlengde levensduur. ‘We hopen dat de toevoeging van vezels voor een hoogwaardig product zorgt, waarbij we de levensduur weten te verlengen tot meer dan vijftien jaar. Het is de eerste keer dat we zoab met acrylvezels in Nederland testen; in Frankrijk en Duitsland is het inmiddels een beproefd concept.’
BAM Wegen zal deze demonstratievakken de komende vijf jaar monitoren, met een mogelijke verlenging van nog eens vijf jaar.