Indra Waardenburg
Sinds deze maand rijdt in Australië ’s werelds eerste trein die volledig gebruik maakt van zonne-energie.
Het gaat hierbij om een opgelapte dieseltrein uit 1949. De Byron Bay Railroad Company verving één van de twee dieselmotoren voor een accu van 77 kWh en een 220 kW elektromotor. De andere dieselmotor blijft in de trein voor balans en gewicht. In noodgevallen, bijvoorbeeld bij een elektrische storing, is deze dieselmotor wel te gebruiken.
Het dak van de trein is uitgerust met op maat gemaakte gebogen zonnepanelen, die de trein voorzien van energie. Daarnaast maakt de trein ook gebruik van een regeneratief remsysteem, dat ongeveer 25 % van de benodigde energie om te remmen kan opvangen en hergebruiken. Verder kan de trein zijn accu opladen op het station, waar een zonnepaneel van 30 kW is geplaatst.
De trein is oorspronkelijk ontwikkeld voor het vervoeren van Europese immigranten, die na de tweede wereldoorlog massaal naar Australië kwamen. De twee treinstellen zijn dan ook gemaakt met dezelfde aluminium rompconstructie als die in vliegtuigbommenwerpers. Hierdoor zijn de treinstellen lichter dan de zogenaamde ‘light rail’.
De route die de trein aflegt is zo’n 3 km lang en loopt tussen het centrum van Byron Bay en een luxueus resort. Met een volledig opgeladen accu kan deze route twaalf tot vijftien keer worden afgelegd. De trein biedt plaats aan honderd passagiers en rijdt nu al ieder uur. In januari zal deze dienst verder worden uitgebreid. Aangezien de trein vrij langzaam rijdt zal deze ‘zonnetrein’ niet massaal worden ingezet om reguliere treinen te vervangen, maar vormt wel een eerste stap in de richting van energieneutraal vervoer.