China’s nieuwste hogesnelheidstrein, de CR450, haalde tijdens proefritten snelheden van meer dan 450 km/u. Niet eerder reed een trein zó snel op een lijn die straks reizigers gaat vervoeren.
China heeft opnieuw een wereldrecord gebroken. Tijdens proefritten op de hogesnelheidslijn tussen Shanghai, Chongqing en Chengdu bereikte de nieuwe CR450 een topsnelheid van 452 km/u (281 mph). Daarmee laat de trein de huidige generatie Fuxing-treinen, die “slechts” 350 km/u halen, ver achter zich.
De test werd op 21 oktober bekendgemaakt en markeert een cruciale stap in de laatste testfase van het project. De CR450 moet nog 600.000 kilometer aan proefritten afleggen voordat de trein in 2026 officieel in commerciële dienst mag gaan.
Ontworpen vanaf nul
Volgens de Chinese staatszender CCTV is de CR450 niet zomaar een sneller voertuig, maar een technologische sprong voorwaarts. “De testrit is een symbolisch moment: het markeert de overgang van ‘Made in China’ naar ‘Created in China’,” aldus de omroep.
De CR450 is het resultaat van meer dan vijf jaar onderzoek en optimalisatie door de China State Railway Group en de China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC). Waar eerdere generaties vooral draaiden om opschalen van bestaande technologie, is de CR450 ontworpen vanaf nul met aerodynamica en efficiëntie als kern.
Knap staaltje techniek
De sleutel ligt in luchtweerstandsreductie en gewichtsbesparing. De neus van de trein werd verlengd van 12,5 meter naar 15 meter, waardoor de luchtweerstand met 22 procent afnam. Ook zijn de bogies volledig afgesloten, en zijn er skirts onder de wagons geplaatst om turbulentie te minimaliseren — een techniek die eerder in de Formule 1 werd toegepast.
De trein is 20 centimeter lager dan zijn voorganger en 55 ton lichter. Het resultaat? Een acceleratie van 0 naar 350 km/u in slechts 4 minuten en 40 seconden. Ruim anderhalve minuut sneller dan de huidige Fuxing-treinen.
“Het zijn verbeteringen in stapjes van 0,1 procent,” aldus een ingenieur van CRRC, “maar samen zorgen ze voor een reuzensprong.”

40.000 kilometer hogesnelheidslijn
De CR450 is meer dan een technische demonstratie – het is ook een strategisch visitekaartje. China heeft met ruim 40.000 kilometer hogesnelheidslijn al het grootste netwerk ter wereld. Dit netwerk bedient meer dan 80 procent van alle regio’s en vervoert dagelijks tientallen miljoenen reizigers.
Tijdens de recente Nationale Feestdagweek werden meer dan 213 miljoen treinreizen gemaakt. Een bewijs van de schaal waarop het land afhankelijk is van zijn spoor. De CR450 past in China’s ambitie om het vervoer van de toekomst te domineren, zowel binnenlands als internationaal, via exportprojecten zoals de Belt and Road Initiative.
Europa loopt nog voor, maar…
Europa loopt technologisch nog altijd voor op het gebied van spoorveiligheid en interoperabiliteit. Maar qua snelheid en schaal dreigen we toch echt achterop te raken. De snelste Europese treinen, zoals de Franse TGV M of de Spaanse AVE halen maximaal 350 km/u, en dan nog zelden in de praktijk.
De CR450 toont aan dat China niet alleen kopieert, maar innoveert. Voor landen die streven naar klimaatneutraal transport is de boodschap duidelijk: de trein van de toekomst rijdt niet alleen snel, maar ook efficiënt, stil en duurzaam.
Wat nu?
De komende maanden zal de CR450 intensieve duurtests ondergaan. Als alles volgens plan verloopt, kunnen reizigers in 2026 instappen in een trein die van Beijing naar Shanghai in iets meer dan twee uur rijdt – een traject van ruim 1.200 kilometer.
“We willen niet alleen de snelste trein bouwen. We willen de standaard zetten voor de volgende generatie vervoer.”
