Jan Willem Zwarteveen
Wegen in Nederland liggen doorgaans op een zwaar en slap fundament van een dikke laag zand.
Dit is een goedkope manier van wegenbouw, het nadeel is echter dat er ongeveer iedere tien jaar onderhoud nodig is tegen verzakking. Dit maakt de wegen over de gehele levenscyclus bekeken relatief duur.
Â
Het ingenieursbureau van GemeenteÂwerken Rotterdam heeft hiervoor een oplossing bedacht. Een wegfundering bestaande uit piepschuim, versterkt met kunststofvezels, is lichter en stijver, wat zorgt voor lagere onderhoudskosten. Hoewel de materiaalkosten van de piepschuimfundering hoger zijn dan die van een traditionele fundering, zouden de kosten over de gehele levenscyclus lager zijn, zegt het ingenieursbureau. Een bijkomend voordeel is dat het aanleggen van wegen met deze lichte fundering sneller gaat.
Â
De nieuwe fundering bestaat uit geëxpandeerd polystyreen (piepschuim) en kunststofvezels (GeoGrids genaamd). Beide worden in diverse lagen op elkaar gelijmd tot één constructief geheel.
Piepschuim als fundering wordt al langer toegepast. Groot nadeel was dat de blokken na verloop van tijd ten opzichte van elkaar verschuiven en de weg alsnog beschadigd raakt. Verlijming van piepschuim met kunststofvezels zorgt ervoor dat de constructie naast licht ook erg stijf wordt. Dit voorkomt verzakkingen. Ingenieur Ton Siemerink, de ontwerper van de vezelversterkte piepschuimfundering, zegt zijn inspiratie voor een sandwichconstructie uit de vliegtuigindustrie te hebben gehaald.
Â
De nieuwe fundering is op dit moment nog in de ontwikkelingsfase. Zo zal er in laboratorium opstelling nader onderzoek worden gedaan naar de exacte opbouw van de sandwich voor verschillende toepassingsmogelijkheden. De Rotterdamse ontwerper schat de toekomst positief in: ‘We koersen erop om binnen twee jaar een stevige praktijkproef te realiseren’.