Schiphol test als eerste ter wereld een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU). Deze innovatieve H2-GPU, ontwikkeld door de Delftse scale-up zepp.solutions in samenwerking met de Oostenrijkse GPU-fabrikant Dynell, voorziet stilstaande vliegtuigen aan de gate van stroom voor onder andere verlichting en cockpitapparatuur.
Schiphol streeft naar volledige uitstootvrije operaties op de grond. Op dit moment worden sommige vliegtuigen al van stroom voorzien door batterij-gebaseerde elektrische GPU’s (e-GPU’s). Echter, deze e-GPU’s moeten regelmatig naar laadpunten worden verplaatst, wat tijd en logistiek vergt. De H2-GPU biedt een oplossing door ter plaatse bijgetankt te kunnen worden met een tankwagen, wat aanzienlijke tijdsbesparing en operationele efficiëntie oplevert. Daarnaast heeft de H2-GPU een hogere capaciteit, waardoor de noodzaak voor diesel-GPU’s vermindert.
Innovatie en duurzaamheid hand in hand
Tijdens de pilot op Schiphol wordt uitsluitend gebruik gemaakt van groene waterstof, die zonder CO2-uitstoot wordt geproduceerd met behulp van elektriciteit opgewekt door zon en wind. Dit benadrukt de inzet van Schiphol voor duurzame energieoplossingen en draagt bij aan de vermindering van de ecologische voetafdruk van de luchthaven.
De test met de H2-GPU wordt uitgevoerd in samenwerking met KLM en andere partners en wordt mede gefinancierd door de Europese Unie. Deze samenwerking is onderdeel van het TULIPS-project, een Europees samenwerkingsverband van 29 luchtvaartpartijen en kennisinstituten, geleid door de Royal Schiphol Group. KES beheert de GPU-pool op Schiphol en verzorgt het gebruik van de H2-GPU tijdens de testperiode.
Zepp.solutions, de scale-up uit Delft die de H2-GPU ontwikkelde, speelt een cruciale rol in deze test. Samen met Dynell, de Oostenrijkse producent van GPU’s, hebben zij een technologie ontwikkeld die een belangrijke bijdrage kan leveren aan de verduurzaming van de luchtvaartindustrie.