Nieuws

Startup maakt waterstof en stroom uit ammoniak: zó efficiënt dat het de industrie op z’n kop kan zetten

waterstof en stroom uit ammoniak
© iStock / Amogy

Amogy heeft een technologie ontwikkeld die ammoniak kan omzetten in energie op een schaal en efficiëntie die tot nu toe ondenkbaar was. Het geheim? Een nieuwe katalysator die het splitsen van ammoniak in waterstof en stikstof tot wel 70 procent efficiënter maakt dan bestaande systemen.

Ammoniak wordt wereldwijd vooral gebruikt als meststof, maar bevat ook een enorme hoeveelheid energie. Tot nu toe vereiste het omzetten van ammoniak in bruikbare energie echter grote installaties en hoge temperaturen. Hierdoor waren toepassingen in scheepvaart of industriële installaties praktisch onmogelijk.

De Amerikaanse startup Amogy, opgericht door vier MIT-alumni, ontwikkelde een katalysator die ammoniak kan splitsen in waterstof en stikstof met een efficiëntie die tot 70% hoger ligt dan bij bestaande systemen. Bovendien werkt de katalysator bij lagere temperaturen, waardoor modulair inzetbare systemen mogelijk zijn.

Ammoniak splitsen in waterstof en stikstof

Amogy gebruikt het proces dat bekendstaat als ammoniak ‘cracking’. De katalysator splitst de NH₃-moleculen in stikstof (N₂) en waterstof (H₂), waarbij de waterstof direct in brandstofcellen of verbrandingsvrije motoren kan worden gebruikt.

CEO Seonghoon Woo legt uit: “We hebben de technologie volledig herontwikkeld, van de katalysator en de reformer tot de integratie met het grotere systeem. Het belangrijkste is dat we ammoniak niet verbranden. We hebben geen pilotbrandstof nodig en we produceren geen stikstofoxiden of CO2.”

Amogy biedt zowel de katalysatoren aan als complete modulaire systemen die ammoniak direct omzetten in energie, geschikt voor schepen, vrachtwagens of industriële installaties.

Een katalysator splits de ammoniak in stikstof en waterstof dat direct gebruikt kan worden in brandstofcellen. De katalysator is tot wel 70% efficiënter vergeleken met bestaande systemen. © Amogy

Klaar voor opschaling

De ambitie van Amogy is groot. Met een contract bij Samsung Heavy Industries kan de technologie al worden ingezet in scheepvaartprojecten. In 2026 start een pilot van 1 megawatt in Pohang, Zuid-Korea, met een opschaling naar 40 megawatt rond 2028-2029.

“Niemand heeft tot nu toe aangetoond dat ammoniak energie kan leveren op de schaal van schepen en zware voertuigen zoals wij dat doen,” zegt Woo.

Het systeem is modulair, waardoor het zowel kleine microgrids als volledige industriële installaties kan voeden. Dat maakt ammoniak een aantrekkelijk alternatief voor fossiele brandstoffen waar batterijen te zwaar of onpraktisch zijn.

Het systeem van Amogy is modulair waardoor meerdere units gecombineerd kunnen worden. © Amogy

Waarom ammoniak zo aantrekkelijk is

Voor sectoren zoals scheepvaart, mijnbouw, bouw en grootschalige energieopwekking biedt ammoniak een groot voordeel ten opzichte van batterijen en andere hernieuwbare technologieën: een hoge energiedichtheid. Een containerschip van duizenden tonnen kan zijn brandstofvoorraad veel compacter opslaan in de vorm van ammoniak dan met batterijen.

Bovendien kan de technologie van Amogy modulair worden ingezet: van microgrids tot volledige industriële installaties, waardoor het geschikt is voor uiteenlopende toepassingen, van transport tot energieopwekking.

Veelbelovende stap

Amogy begon klein, met demonstraties zoals een ammoniak-aangedreven drone in 2021. Inmiddels zijn tientallen projecten met multinationals in de pijplijn. Zowel waterstofproductie als directe energieopwekking staan centraal in hun systemen.

“Onze technologie richt zich op sectoren die snel hun CO₂-uitstoot moeten verminderen,” zegt Woo. “We zien ammoniak als een belangrijke brandstof voor de energietransitie in zware industrie en transport.”

Hoewel grootschalige impact nog moet worden bewezen, toont de technologie dat ammoniak niet langer alleen een chemische grondstof is, maar een veelbelovende brandstof voor de toekomst. De komende jaren zullen cruciaal zijn om te zien of deze nieuwe brandstofbron de industrie daadwerkelijk op z’n kop kan zetten.

Onderwerp:
DuurzaamheidEnergie

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten