In Dronryp, Friesland, stonden afgelopen week de treinen stil en reden er bussen vanwege spoorwerkzaamheden. Maar ondanks de afwezigheid van treinen, klonken de spoorbomen toch regelmatig. Dit keer niet door reizigerstreinen, maar door de ERTMS Trackbot, een innovatieve montagerobot van Strukton, die van 17 tot en met 21 juni veldtesten uitvoerde.
De ERTMS Trackbot is ontworpen om zelfstandig assentellers en balises in het spoor te installeren. Deze taak, die normaal gesproken fysiek zwaar en repetitief is, wordt nu door de robot overgenomen. Hij plaatst de onderdelen automatisch in het spoor, digitaliseert de informatiestroom, vindt de exacte geografische locatie, boort de gaten en monteert de assentellers of balises. Dit maakt het proces veiliger en duurzamer.
Eerste veldtest succesvol
Voor het eerst werd de ERTMS Trackbot getest op een echt baanvak, met als doelen onder andere batterijduurtesten, de cyclus van het installeren van assentellers en balises, en nachtelijke tests. Deze eerste veldtest was succesvol en Strukton heeft waardevolle inzichten opgedaan over de praktische werking en logistieke uitdagingen van de Trackbot, zoals het opladen van de batterij.
Corné van de Kraats, ontwikkelingsingenieur bij Strukton Rail Nederland, benadrukt het belang van deze testperiode: “Dankzij de enorme drive in het ERTMS Trackbot team hebben we veel testmeters kunnen maken. Ook de andere collega’s die een helpende hand kwamen bieden enorm bedankt!”
Innovatie voor de toekomst
De ERTMS Trackbot is een belangrijke ontwikkeling voor de implementatie van het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS in Nederland. Hiervoor moeten ongeveer vijftigduizend balises en meer dan twintigduizend assentellers gemonteerd worden. De robot, ontwikkeld in samenwerking met AMT, No Man Trackwork, ProRail en ondersteund door het innovatieprogramma Europe’s Rail Joint Undertaking, biedt een efficiënte oplossing voor deze omvangrijke taak.
Strukton gebruikte tijdens de werkvoorbereidingsfase het Strukton Reality Model om te controleren of de assentellers en balises volgens het ontwerp (IMX) geplaatst konden worden. Dit model bleek een belangrijke meerwaarde te bieden en zorgde ervoor dat de test succesvol verliep.
De succesvolle test in Dronryp markeert een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van de ERTMS Trackbot. De leerpunten uit deze test worden nu gebruikt om de robot verder te verbeteren. Het uiteindelijke doel is om de ERTMS Trackbot eind 2024 operationeel te hebben binnen de kaders zoals Thales/Alstom Compact Eurobalises en Thales Gast NL assentellers. Dit vereist echter ook dat de spoorsector de randvoorwaarden creëert voor het werken met robots, zoals aanpassingen van installatievoorschriften.