Rob van Ginneken
Traditioneel is de Tokyo Motor Show een feest van futuristische concepten. En hoewel dit ook afgelopen weekend duidelijk zichtbaar was, gunden Japanse merken de wereld ook een meer tastbare vooruitblik op de toekomst.
Elektromobiliteit stond op alle stands voorop. Opvallend is hoe de Japanners de ontwikkelingen als een kans zien om verloren jongere generaties terug te winnen.
Het land vergrijst en de belangstelling voor het halen van het rijbewijs is onder die doelgroepen met een derde teruggelopen. Modellen met letterlijk en figuurlijk meer spanning, moeten dat tij gaan keren. Treffend voorbeeld is Nissan, dat naast de nieuw vormgegeven 40 kWh Leaf II EV ook een versie in Nismo-sportuitmonstering in de showrooms zet.
De Nissan IMx Concept daarnaast is een voorbode van de toekomstige Qashqai-opvolger. Hij illustreert hoe op basis van het nieuwe modulaire platform van de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance in de komende vijf jaar twaalf EV-modellen van de merken zullen verschijnen die de strijd met Tesla aangaan.
Een 60 kWh-accupakket zal vanaf volgend jaar in de Leaf II al een enorme vergroting van diens actieradius betekenen en het exemplaar in de IMx zou zelfs goed zijn voor 80 kWh. Het platform biedt de mogelijkheid om de zeker in Japan zo gewenste ‘fun factor’ door te voeren. In deze specifieke toepassing zijn de voor- én achteras aangedreven en dat zou 320 kW aan vermogen en 700 Nm aan koppel opleveren. Volgens insiders binnen het concern start de mondiale marktleider Renault-Nissan-Mitsubishi zijn grote elektrosprong vooruit in 2020.
Intrigerend gegeven: Toyota’s vicepresident Didier Leroy beloofde in Tokyo begin volgend decennium officieel hun krachtiger en sneller te laden generatie solid state accu’s te presenteren. ‘Er werken nu 200 technici aan om deze generatie accu’s productierijp te maken. Een game changer, maar we ontwikkelen ook onze brandstofceltechnologie verder door.’
Hun nieuwe Fine Comfort Ride FCV Concept heeft een actieradius van 1.000 km en is in drie minuten vol te tanken. Dezelfde brandstofcel wordt volgend jaar ingezet in stadsbussen binnen Tokyo.