Indra Waardenburg
- Eén productielocatie
- Bureaus nu samen
Binnenkort kan Jiffy International gebruikmaken van de nieuwe productielocatie op industrieterrein Groote Lindt in Zwijndrecht. Het van oorsprong Noorse bedrijf, dat groeimedia en substraten voor de tuinbouw produceert, heeft in Nederland nu nog meerdere kleine productielocaties. Die worden aan de Oude Maasweg in Zwijndrecht samengevoegd tot één.
‘De nieuwe locatie bestaat uit een opslaghal voor bulkgoederen van bijna 8.000 m2, twee productiehallen van ook ongeveer 8.000 m2 per stuk, een verpakkingshal van 2.400 m2, een vrachtwagenbeladingshal en een tweelaags kantoor’, vertelt ir. Sven Mulder, hoofdconstructeur bij Bartels Engineering, onderdeel van LievenseCSO. Samen met Habeon Architecten heeft Bartels de ontworpen productiefaciliteit constructief uitgewerkt. Mulder: ‘Het mooie is dat het ontwerp productiegerelateerd is. De locatie moet, met uitzondering van het kantoordeel, wind- en waterdicht zijn en optimaal gebruiksgemak bieden, maar hoeft niet tot in de punten afgewerkt te worden. Hierdoor blijft de constructie zichtbaar.’
Aangezien de gevel de horizontale druk van de bulkgoederen moet weerstaan is er gekozen voor 6 m hoge betonnen langs- en dwarswanden als plint voor de hallen. Hierop is vervolgens een staalconstructie geplaatst. Mulder: ‘Vrij uitzonderlijk is de dakconstructie met een vrije overspanning van 60 m. Door het vermijden van tussensteunpunten is optimaal gebruiksgemak voor de opdrachtgever gecreëerd.’
De fundering van het gebouw vereiste nog enige studie. De draagkrachtige laag bevond zich aan één zijde van het gebouw op 22 m – NAP en aan de andere kant op 35 m – NAP. Uiteindelijk zijn alle funderingspalen rond het niveau van 22 m – NAP geheid. ‘Een deel van de fundering rust hierdoor op de punt. Daar waar de draagkrachtige laag dieper zit hebben we te maken met schachtwrijving. De ondergrond duwt zogezegd aan de zijkant tegen de palen, wat voldoende wrijving oplevert om te kunnen funderen. Door middel van zettingsberekeningen zijn de te verwachten verschilzettingen in kaart gebracht. Die zijn vervolgens in rekening gebracht op de betonplint’, aldus Mulder.
Naast een nieuwe productielocatie kan Jiffy dit jaar ook gebruik maken van nieuwe havenfaciliteiten. De bestaande Develhaven was niet diep genoeg en een afmeervoorziening voor de coasters die de grondstoffen aanleverden ontbrak. Om de insteekhaven aan te passen tot zeehaven ontwierp LievenseCSO de afmeervoorzieningen, de opstelplaats van de losvoorziening en de havenmond.
Sinds de overname van Bartels Engineering door LievenseCSO, eind 2015, is dit een van de eerste projecten waarin de bureaus samenwerken. Mulder: ‘Eigenlijk is het toeval, want toen Bartels begon aan het ontwerp van de productielocatie was er nog geen sprake van een overname, noch van de bouw van een zeehaven. In een later stadium leek onze verticale fundatie van verschillende elementen op het buitenterrein zelfs te gaan botsen met de horizontale verankering van de kade. Uiteindelijk is de fundatie van de elementen op de kade hoger aangezet en is bij de verankering van de damwand rekening gehouden met de invloedsgebieden van de ankers. Het was nog even spannend, maar alles is toch gelukt.’