Nieuws

TU Delft-studenten verkennen toekomst van maritieme sector met boot op vloeibare waterstof

© TU Delft

Het TU Delft Hydro Motion Team, bestaande uit 25 studenten, heeft onlangs hun nieuwste ontwerp in maritieme innovatie gepresenteerd: een boot aangedreven door vloeibare waterstof. Met dit project willen zij aantonen dat vloeibare waterstof een schone, veilige en efficiënte brandstof is die een belangrijke rol kan spelen in de verduurzaming van de scheepvaart.

Het Hydro Motion Team, opgericht in 2005, begon ooit met de ontwikkeling van boten op zonne-energie. In 2021 maakten de studenten de overstap naar waterstof als brandstofbron, waarbij waterstof onder hoge druk werd gebruikt om een boot aan te drijven. Dit jaar gaan ze een stap verder: het team werkt aan een systeem dat gebruikmaakt van vloeibare waterstof.

Vloeibare waterstof heeft aanzienlijke voordelen. De energiedichtheid is drie keer hoger dan die van benzine, waardoor meer energie kan worden opgeslagen per kilogram brandstof. Dit maakt het een interessante optie voor de scheepvaart, die vaak te maken heeft met lange vaartijden en zware energievraag. Het opslaan van vloeibare waterstof brengt echter ook technische uitdagingen met zich mee: het moet op een temperatuur van -253 graden Celsius worden gehouden. Om dit te realiseren, gebruikt het team een geavanceerde cryogene tank.

Ontwerp op maat voor Monaco Energy Boat Challenge

Het uiteindelijke doel van het project is deelname aan de Monaco Energy Boat Challenge, een internationale competitie waar innovatieve, duurzame maritieme technologieën centraal staan. Om succesvol te zijn, hebben de studenten een boot ontworpen die specifiek is afgestemd op de uitdagingen van deze wedstrijd. Wendbaarheid, snelheid en efficiëntie zijn hierbij sleutelbegrippen.

Om de efficiëntie van de boot te maximaliseren, maakt het team gebruik van draagvleugels. Deze tillen de boot uit het water, waardoor de weerstand aanzienlijk wordt verminderd en de boot als het ware “over” de golven vliegt. Dit ontwerp vergroot niet alleen de snelheid, maar verlaagt ook het energieverbruik aanzienlijk.

Van ontwerp naar productie

Na maanden van intensief ontwerpen staat het team nu aan de vooravond van de productie. De studenten fabriceren veel onderdelen zelf, zowel op de campus als bij externe partners. In deze fase worden alle componenten geproduceerd, geassembleerd en getest. Het is in dit proces dat het op papier uitgewerkte ontwerp daadwerkelijk tot leven komt.

Een belangrijk moment in het project is de officiële onthulling van de boot, waarna de technologie van vloeibare waterstof voor het eerst in actie wordt gezet. Het team heeft grote ambities om in Monaco niet alleen goed te presteren, maar ook een krachtig signaal af te geven over de mogelijkheden van waterstof voor de scheepvaart.

Sinds augustus werkt het team fulltime aan dit ambitieuze project. Nu, vier maanden later, hebben ze het ontwerp afgerond en richten ze hun blik op de zomer van 2025, wanneer ze met hun boot zullen deelnemen aan de competitie in Monaco. Het Hydro Motion Team hoopt daar een podiumplek te behalen.

Onderwerp:
InnovatieMaritiem

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten