Nieuws
0

Volvo Electric Trucks marktleider in Europa

De internationale vrachtwagenindustrie ondergaat een transformatie naar duurzamer transport nu de verkoop van zware batterij-elektrische vrachtwagens begint aan te trekken, met Europa voorop. Steeds meer zware all-electric trucks rijden nu in het commerciële verkeer.

Uit statistieken van de marktanalysegroep IHS Markit blijkt dat in 2021 in totaal 346 elektrische vrachtwagens (≥16 ton) in Europa werden geregistreerd – een stijging van 193% ten opzichte van 2020. Volvo Trucks heeft met 42% het grootste marktaandeel. De landen in Europa met de meeste geregistreerde elektrische vrachtwagens (≥16 ton) zijn Zwitserland, Noorwegen, Zweden en Nederland.

“We zijn vastbesloten om de revolutie van elektrische vrachtwagens te stimuleren en onze marktleidende positie in Europa is het bewijs dat we precies dat doen. Zelfs als de volumes nog steeds laag zijn, zien we een snel groeiende belangstelling, zowel in Europa, Noord-Amerika als in andere delen van de wereld. In 2021 hebben we orders, inclusief intentieverklaringen, aangenomen voor meer dan 1.100 vrachtwagens in meer dan 20 landen. Ik ben ervan overtuigd dat het een belangrijk concurrentievoordeel aan het worden is om elektrische, emissievrije transporten aan te bieden”, zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.

Volvo Trucks is in 2019 begonnen met de serieproductie van elektrische trucks, als een van de allereerste truckmerken ter wereld die dit deed. Wanneer de productie van de zware volledig elektrische modellen Volvo FH, Volvo FM en Volvo FMX dit najaar begint, heeft Volvo de meest complete elektrische line-up in de wereldwijde truckindustrie. Volvo heeft elektrische voertuigen geleverd aan een breed scala aan klanten in Europa, Noord-Amerika en Australië. Het doel van het bedrijf is dat de helft van de totale truckverkoop in 2030 elektrisch zal zijn.

“Het is duidelijk dat deze cijfers laten zien dat we een zeer goede start hebben gemaakt in de verkoop. Met de bredere line-up van elektrische vrachtwagens zal het mogelijk zijn om bijna de helft van het zware wegtransport te elektrificeren. Dit aandeel zal nog groter worden naarmate de afstand die elektrische vrachtwagens kunnen rijden toeneemt en de laadinfrastructuur voor zware vrachtwagens verder wordt ontwikkeld”, aldus Roger Alm.

Statistieken van IHS Markit over het totale aantal geregistreerde vrachtwagens ( ≥16 ton) in Europa in 2021 exclusief VK:

 

Onderwerp:
BedrijfsvoeringBeleidEnergie

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten