Nieuws
0

Wetenschappers kraken boordcomputer

Henk Klomp

Computerwetenschappers zijn erin geslaagd met een smartphone binnen te dringen op de boordcomputer van een auto.

‘De auto-industrie maakt dezelfde fout als de computerindustrie dertig jaar geleden’, aldus computerwetenschapper Stefan Savage van de Universiteit van Californië. ‘Ze bekommerden zich eerst zich niet om beveiliging. Want totdat computers met elkaar werden verbonden, waren er nauwelijks veiligheidsproblemen. Daarna moest er enorm geïnvesteerd worden om alles recht te zetten. In de auto-industrie zal dat hetzelfde gaan.’

 

Samen met collega Tadayoshi Kohno van de Universiteit van Washington demonstreerde hij vorige week bij het veiligheidscomité elektronische autosystemen, dat werd ingesteld na het schandaal met het gecomputeriseerde remsysteem van de Toyota Prius, hoe een potentiële saboteur op afstand een aantal inbraken op de boordcomputer van nieuwe auto’s kan verrichten. De computerwetenschappers krijgen hierbij controle over alles, van remmen, tot het slot van de deur tot het dashboard display. ‘Alle elektronische systemen in de auto zijn nu al met elkaar verbonden. In de toekomst willen autofabrikanten hun elektronische systemen zelfs aan internet hangen.’

 

De krakers gebruikten onder andere bugs in bluetooth, mediaplayers en de veiligheidsdiensten OnStar van General Motors en Sync van Ford. GM’s OnStar biedt de autorijder direct contact met hulpdiensten bij een ongeval, maar ook bijvoorbeeld locatie-informatie over de auto bij diefstal. In de nieuwste versie is het zelfs mogelijk bij diefstal op afstand een auto stil te zetten. Fords Sync, in 2008 door Popular Mechanics uitgeroepen tot meest briljante gadget, belt onder andere automatisch 911 bij een botsing en maakt het mogelijk elk persoonlijk apparaat met bluetooth via spraakcommando’s in de auto te bedienen.

 

De elektronische inbraken vergden een inspanning van twee jaar van een team van tien onderzoekers. ‘We waren vooral verrast uit te vinden dat er zoveel mogelijke toegangspoorten zijn voor krakers’, aldus Kohno.

Onderwerp: Vervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten