De maritieme sector, en met name de riviercruise-industrie, staat onder toenemende druk om te verduurzamen door strengere milieuregels in steden als Amsterdam, Basel en Wenen. Om hierop in te spelen, is het NERA-H2 project opgezet. Nederlandse ontwikkelaar zepp.solutions is geselecteerd als leverancier van de waterstof-brandstofcelsystemen voor dit initiatief, dat zich richt op het retrofitten van bestaande cruiseschepen naar emissievrije aandrijving.
Het NERA-H2 project heeft als doel een emissievrij demonstratieschip te realiseren door een bestaand riviercruiseschip te voorzien van een hybride waterstof- en batterij-elektrische aandrijflijn. Dit project maakt deel uit van het Maritiem Masterplan, dat wordt gesteund door de Nederlandse overheid en tot doel heeft om tegen 2030 minstens 40 emissievrije schepen in de vaart te hebben.
De integratie van waterstoftechnologie in de riviercruise-industrie biedt niet alleen een oplossing voor strengere emissieregels, maar versnelt ook de bredere energietransitie binnen de binnenvaart. Met een vloot van ruim 420 riviercruiseschepen in Europa ligt er een enorme kans om de bestaande schepen te verduurzamen zonder volledig nieuwe schepen te hoeven bouwen.
Waterstoftechnologie als duurzame oplossing
Zepp.solutions levert de brandstofcelsystemen die essentieel zijn voor de retrofit van het schip. Deze systemen, gebaseerd op het X150 brandstofcelsysteem van zepp.solutions, leveren een vermogen van meer dan 1MW en zijn eerder al succesvol toegepast in vrachtwagens. De modulaire opzet van de aandrijflijn maakt het mogelijk om waterstof en batterijen efficiënt te combineren, waardoor het schip volledig emissievrij kan varen.
Jonas Brendelberger, medeoprichter van zepp.solutions, benadrukt het belang van dit project: “We zijn trots om met onze technologie bij te dragen aan de verduurzaming van de maritieme sector. Om echt impact te maken, moeten we niet alleen naar nieuwe schepen kijken, maar juist bestaande schepen voorzien van schone technologie. NERA-H2 heeft een duidelijk plan en we kijken uit naar de verdere samenwerking.”
Samenwerking binnen het NERA-H2 consortium
Het NERA-H2 project wordt geleid door The NERA Company B.V. en brengt diverse partners samen, waaronder onderzoeksinstituten als MARIN en TNO, die verantwoordelijk zijn voor de technische validatie en verdere ontwikkeling van de aandrijftechnologie. De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen draagt bij met onderzoek naar energieopslagsystemen en digitalisering, terwijl scheepseigenaren en industriepartners zorgen voor de praktische implementatie van de technologie binnen de sector.
Door de samenwerking tussen technologiebedrijven, wetenschappelijke instellingen en maritieme partners wordt niet alleen een innovatief emissievrij schip gerealiseerd, maar wordt ook waardevolle kennis opgedaan die de weg vrijmaakt voor bredere toepassing binnen de sector. Dit project vormt een belangrijke mijlpaal in de transitie naar emissievrije scheepvaart en laat zien dat waterstof een sleutelrol kan spelen in de verduurzaming van de binnenvaart.