Thomas van de Sandt
Met tientallen tunnels, waaronder de Tweede Coentunnel, de Tweede Beneluxtunnel en twee tunnels voor de HSL-Zuid, is de techniek van afgezonken tunnels in ons land inmiddels goed ontwikkeld. De Nederlandse expertise op dit gebied vindt inmiddels wereldwijd gretig aftrek en nu is ook Latijns-Amerika aan de beurt met een eerste afgezonken tunnel in zowel Mexico als Brazilië, beide met belangrijke Nederlandse inbreng.
Royal HaskoningDHV kreeg op 16 april de opdracht voor een 500 m lange afgezonken verkeerstunnel onder de toegangsgeul van de grootste zeehaven van Brazilië in Santos. Het ingenieursbureau krijgt vijf miljoen euro voor het begeleiden van het ontwerpproces. ‘Met name voor het afgezonken-tunnelgedeelte is de klant afhankelijk van onze kennis’, vertelt René Zijlstra van Royal HaskoningDHV. Het bureau heeft binnen het samenwerkingsverband Tunnel Engineering Consultants (TEC, samen met Witteveen+Bos) ruim 25 jaar internationale ervaring op dit gebied. Onder andere de 19 km lange Fehmarnbelt tunnel tussen Denemarken en Duitsland en de 6 km lange tunnel voor de Hong Kong-Zhuhai-Macau Link in China werden door TEC gerealiseerd.
De technische uitdagingen zijn in Brazilië dan ook niet zo groot, vertelt Zijlstra. ‘Het is een tunnel zoals wel vaker in de wereld. Het is vooral interessant om in een land waar de techniek nog niet eerder is toegepast, de goedkeuring van de autoriteiten te krijgen. Je moet mensen meenemen in het proces.’
In de Mexicaanse stad Coatzacoalcos is de eerste afgezonken tunnel van het land al in een verder gevorderd stadium. Hier is het Nederlandse consortium van Volker Construction International en Boskalis Dragamex al volop bezig met het op de plek leggen van de vijf betonnen tunnelelementen van elk 138 m lengte. TEC is in dit project de technisch adviseur en ontwerper voor de aannemerscombinatie. Volker Construction International heeft voor het Mexicaanse project geïnvesteerd in een modulaire afzinkinstallatie, die gemakkelijk is te verschepen.