Indra Waardenburg
Philips heeft opnieuw een mijlpaal bereikt. Vorig jaar vierde het bedrijf honderd jaar uitvindingen, dit jaar staat in het teken van negentig jaar design. Het Philips museum toont daarom de ontwikkelingen van de afgelopen negentig jaar in de nieuwe tentoonstelling Celebrating 90 years of design at Philips, die tot 17 april 2016 te zien is.
Design kreeg in 1925 een nieuwe impuls na de komst van grafisch vormgever Louis Kalff. Niet alleen kwam het Philips-logo tot stand, maar ook verschillende bekende Philips-producten zoals armaturen, radio’s, luidsprekers en scheerapparaten. Bezoekers maken onder andere kennis met het Kapelletje van Kalff, de radio met afgeronde vormen en het Philips logo op de voorkant. Daarnaast toont het museum de Bubelle Dress uit 2010 en de Chulha, een oven die het aantal koolmonoxidevergiftigingen in India terug moet dringen.
Speciaal voor deze expositie lanceert het museum ook een augmented reality-app waarmee bezoekers een virtueel kijkje kunnen nemen in onder meer het Evoluon.