Een kwart van de verkochte auto’s in 2023 zal elektrisch zijn. Wel gaat de groei minder snel dan voorheen. Vooral particulieren rijden langer door en kiezen voor occasions. Het aandeel volledig elektrische auto’s in het wagenpark komt daardoor in 2023 maar net boven de 4% uit.
Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht automotive van ING Research.
In 2022 werd het laagste aantal nieuwe auto’s geregistreerd in 55 jaar. Levertijden zijn door beperkte beschikbaarheid van verschillende onderdelen bij fabrikanten nog steeds regelmatig een jaar, maar het tekort aan specifieke chips neemt af en de productieplanning blijft beter overeind. Dat zal in 2023 leiden tot meer leveringen. Verwacht wordt dat het aantal registraties met ruim 6% groeit tot 335.000.
Na een pas op de plaats steeg het aandeel verkochte, volledig elektrische auto’s in 2022 weer licht vooruit van 20% naar 22%. In 2023 groeit dit naar verwachting door tot een kwart. Vooral bedrijven die hun wagenparken voor 2025 willen vergroenen, zijn daarbij een drijvende kracht. Toch neemt de groei van het aandeel elektrische auto’s af door de verhoging van de bijtelling en verlaging van het bedrag waarvoor subsidie geldt. Hierdoor komt het aandeel volledig elektrisch auto’s in Nederland in 2023 maar net boven de 4%.
De prijzen van auto’s met een verbrandingsmotor stegen in 2022 met 8%, en ook dit jaar zullen de prijzen van deze auto’s stijgen. Elektrische auto’s daalden gemiddeld tot voor kort in prijs, maar dat is voorlopig ook voorbij. Dit komt vooral doordat de batterijpakketten door hogere prijzen van grondstoffen zoals lithium duurder zijn.
Ook is het voordeel in kosten per kilometer kleiner geworden door de stijging van de elektriciteitsprijzen, terwijl de accijnskorting voor benzine in 2023, anders dan de BTW-korting voor laden, nog doorloopt. Fiscale stimulering van elektrische auto’s voor particulieren blijft daarom nodig, schrijven de onderzoekers.
Al met al staat de verdere verbetering van de concurrentiepositie van elektrisch rijden op dit moment onder druk en blijft fiscale stimulering voor particulieren nodig, schrijven de onderzoekers. Positief is wel dat er meer elektrische auto’s in het lagere middensegment op de markt komen zoals de Peugeot 208/308 en de Opel Astra electric, wat gunstig is voor de betaalbaarheid.
De transitie van de automarkt naar elektrische auto’s biedt een kans voor nieuwe merken om serieus marktaandeel te veroveren, zoals Tesla en in mindere mate Polestar hebben laten zien. Chinese elektrische auto’s zoals Xpeng en NIO en vooral BYD zullen in 2023 naar verwachting ook op de Nederlandse wegen duidelijker zichtbaar worden.