Twee bruggen en vier deuren worden vanaf woensdag 25 januari naar hun definitieve plaats in de Nieuwe Sluis gevaren. De bruggen en deuren verlaten hun opslaglocatie in de Autrichehaven in Westdorpe per drijvend ponton. Een duwboot en een sleepboot varen dit ponton via het Kanaal Gent-Terneuzen langs de landtong zuid naar de Nieuwe Sluis. De hele operatie neemt – afhankelijk van de weersomstandigheden – twee weken in beslag.
Een van de hoogtepunten van de invaaroperatie is het kantelen van de deuren. De deuren, 26 meter hoog, 62 meter breed, 9 meter diep en 2000 ton zwaar, worden een voor een in liggende stand op een ponton naar de langtong zuid vervoerd. Daar worden de deuren met behulp van een hijsbok in verticale stand gekanteld. Daarna wordt het transport vervolgd tot in de deurkas van de Nieuwe Sluis.
Ook de bruggen, elk 86 meter lang, 17 meter breed, 15 meter hoog en 1540 ton zwaar, worden met een ponton vanaf de opslaglocatie in de Autrichehaven naar de Nieuwe Sluis vervoerd. Daar wordt de brug op de juiste hoogte gebracht en vervolgens in de goede stand gedraaid.
De invaaroperatie start met een van de bruggen op 25 januari. Deze brug wordt geïnstalleerd aan de zijde van het buitenhoofd. Een paar dagen later volgt de eerste deur, bestemd voor een deurkas in het buitenhoofd. Enkele dagen later volgt de tweede deur voor het buitenhoofd. Nadat deze deuren geplaatst zijn, volgen de twee deuren voor het binnenhoofd. Het sluitstuk is de brug voor het binnenhoofd.